====== HEMSIDOR, BLOGGAR OCH TWITTER======
{{:undefined:frost_pa_grenar_dscn5885.jpg?400|}}
Foto: Anita Hogeborn Kullander
[[https://www.sengifted.org/post/developing-false-mastery-the-siren-song-of-video-games|2023 April 4, SENG Gifted, Mark Talaga: Developing False Mastery: The Siren Song of Video Games]]\\ [[https://www.facebook.com/photo/?fbid=548790977833942&set=a.156294307083613|2024-09-23 Did You Know That: The most intelligent family...]]\\ [[https://www.linkoping.se/nyheter/nyheter/roboten-som-hjalper-elever-tillbaka-till-skolbanken/|2024-07-01 Linköping: Roboten som hjälper elever tillbaka till skolbänken]]\\ [[https://pedagog.stockholm/undervisning-och-larande/sarskilt-begavade-elever/|2023-03-22 Pedagog Stockholm: Stöd för särskilt begåvade elever]]\\ [[https://www.folkeskolen.dk/didaktik-hojt-begavede-indskoling/efter-sommer-skal-laererne-finde-de-hojtbegavede-eleverher-er-redskaberne/4767419|2024-05-14 Norge - Folkeskolen: Efter sommer skal lærerne finde de højtbegavede elever: Her er redskaberne]]\\ [[https://gifteddevelopment.org/musings/giftedplus|Linda Kreger Silverman: What is Gifted Plus?]]\\ [[https://pedagogvarmland.se/elever-med-sarskild-begavning-gloms-ofta-bort/|2024-03-25 Pedagog Värmland]]\\ [[https://www.specialnest.se/skola/sarskilt-begavade-elever-blir-allt-synligare?mibextid=xfxF2i| 2024-02-09 SpecialNest: Särskilt begåvade elever blir allt synligare]]\\ [[https://www.vilarare.se/specialpedagogik/specialpedagogik/om-anpassningar-ska-fungera--skilj-pa-mal-och-losningar/|20221024 Vi Lärare. Petra Krantz: Om anpassningar ska fungera – skilj på mål och lösningar]]\\ [[https://www.barneombudet.no/aktuelt/aktuelt/hvordan-fa-en-bedre-klageordning-for-elever-med-spesialundervisning|2024-01-04: Barneombudet Norge: Hvordan få en bedre klageordning for elever med spesialundervisning?]]\\ [[https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2023/12/regeringen-vill-gora-det-lattare-for-elever-att-fa-lasa-i-snabbare-takt-och-pa-en-hogre-niva/|2023-12-13 Regeringskansliet: Regeringen vill göra det lättare för elever att få läsa i snabbare takt och på en högre nivå]]\\ [[https://www.vilarare.se/nyheter/neuropedagogik/upptack-elever-med-dyslexi-och-sarskild-begavning/|Vi lärare. Upptäck elever med dyslexi och särskild begåvning]]\\ [[https://www.facebook.com/ScottBarryKaufman|Scott Barry Kaufman:The latest science of the mind, brain, well-being, and creativity.]]\\ [[https://www.facebook.com/reel/4565417516915939|Mensapriset 2023 går till uppfinnaren och forskaren Fredrik Löfgren!]]\\ [[https://begavetmedglaede.dk/|Der er netop vedtaget en finanslov i Danmark med en post til højtbegavede børn.]]\\ https://begavetmedglaede.dk/ [[https://eservice.ostersund.se/forslag/show/32813?fbclid=IwAR2Q_0Y_w2UJg6PNZ5G7zKEGJd3jyokCLpCWiEjMQiaeDoqoaaccj7CW2Ig|Östersunds kommun: inlämnat förslag till handligsplan för särskilt begåvade elever.]]\\ [[https://www.sengifted.org/post/100-words-of-wisdom-james-t-webb-ph-d|SENGIFTED James T Webb: 100 Words of Wisdom]]\\ [[https://www.facebook.com/cleverconsulting.dk|Danmark: Om højtbegavede børn]]\\ [[https://www.goalcast.com/he-was-illiterate-now-he-teaches-at-one-the-top-schools-on-earth-cambridge/|2023 Goalcast Trending: He was illiterate. Now he teaches at one of the top schools on earth Cambridge.]]\\ [[https://utdanningsforskning.no/artikler/2022/hvordan-handterer-evnerike-elever-kjedsomhet-i-skolen/?fbclid=IwAR3GhnzWfUHyF_DSlry2Pnie-D_cM2o-r87YqF4IblKdAsmdOYawkvTnAPg|Utdanningsforskning.no: Hvordan håndterer evnerike elever kjedsomhet i skolen?]]\\ [[https://www.skolverket.se/skolutveckling/leda-och-organisera-skolan/systematiskt-kvalitetsarbete/verktyg-for-arbetet-med-alla-elevers-larande-utveckling-och-halsa?fbclid=IwAR3K1HmEhD6_mRkGtPyIA5vQFObjEGUKR5lciuG7x4taP76Jm10_HgT7Dvk|2023, Skolverket: Verktyg för arbetet med alla elevers lärande, utveckling och hälsa]]\\ [[https://www.facebook.com/Folkeskolen.dk/|2023-02-23 Folkeskolen: Fra næste år bliver det et krav, at lærere spotter elever med tegn på høj begavelse. Men hvordan gør man det?]]\\ [[https://www.uvm.dk/aktuelt/nyheder/uvm/2023/jan/230129-ny-ekspert-og-arbejdsgruppe-til-screening-af-elever-med-hoej-begavelse?fbclid=IwAR2LWsuKQ7HnfRrtu4Hdr0yivDECg61l6N0ZQdvTU2y2Hjy-2Me7vyq7_GE|2023-01-31 Danmark: Børne- och Undervisningsministeriet: Ny ekspert- og arbejdsgruppe skal udvikle værktøjer til screening af elever med høj begavelse]]\\ [[https://utforskasinnet.se/extrem-intelligens-den-morka-sidan/?utm_medium=org&utm_campaign=repost&utm_source=mcfb&utm_content=mc_666143&fbclid=IwAR2dq-jPKMjUIwR6Wycov35rIXvNPAgvxOkqlbcQ0eHGsmCRjd8iWmflu3I|2022-12-20 Valeria Sabater: Utforska sinnet. Extrem intelligens: den mörka sidan vi inte talar om]]\\ [[https://monaliljedahl.com/2022/12/23/skolinspektionens-rapport-om-stimulerande-undervisning-for-elever-som-ligger-langt-fram-i-sin-kunskapsutveckling/?fbclid=IwAR1RInwK4laFKLLdrhYsn8Mt2t4wPOAjJSjz_0pmExCUcydUhU4VdXWrj6M|20221223 Mona Liljedahl kommenterar: Skolinspektionens rapport om stimulerande undervisning för elever som ligger långt fram i sin kunskapsutveckling ]]\\ [[https://nordicmensafund.org/blog/nordic-mensa-fund-grants-2022-awarded?fbclid=IwAR3Dz1zZJULlqiJ12QfWZyWO45FKWSq7hs-DrSHwfBHY-56lpRndJj5D2E8|Nordic Mensa Fund grants 2022 awarded]]\\ [[https://www.thegwordfilm.com/home#synopsis|TheGword The videos spotlight a selection of stories and experts featured in THE G WORD.]] [[https://www.daimoninstitute.com/blogs/news/on-society-and-the-profoundly-gifted?fbclid=IwAR3uccXxti18GvkvERStkYmFZW39-FO9vOc69nxq1uGRL6QesUhmXSjfzpQ|2022-11-02 Daimond Institute, S Jacksson. Roland S Persson (Sweden): "On Society and the Profoundly Gifted."]]\\ [[https://pedagog.stockholm/undervisning-och-larande/viktigt-med-tidigt-stod-for-sarskilt-begavade/?fbclid=IwAR1GSGkwLqn4HNu2oIk_EwQm0vG470C5ned71mhoRGsg1nNsrDD6V3N81gA|2022-11-08 Pedagog Stockholm: Viktigt med tidigt stöd för särskilt begåvade]]\\ [[https://giftedchallenges.blogspot.com/2022/10/gifted-education-why-is-it-still-so.html?fbclid=IwAR2nG_IQ3ei-3S2r8BXLdehyXRak3If-1f9OsnOZaqlv91gqAc91M65jd74|Gifted challenges - Gifted education: Why is it still so controversial? ]]\\ [[https://mp.uu.se/web/claes-nilholms-blogg/start/-/blogs/vad-ar-sarbegavning-?fbclid=IwAR3uE6KhxnWgzezpZufBzYcXkf2d3CeOYIxArB6oSc2PqqR7TUlFOMJXTGo#blogsCommentsPanelContainer|2019-10-07 Claes Nilholm, Vad är särbegåvning?]]\\ [[https://www.mynewsdesk.com/se/mensa_sverige|2022-05-29 Succéduon överraskas med Mensapriset]]\\ [[https://helagotland.se/bli-prenumerant/artikel/rm5pk42l|2022-04-20 Artikel i Hela Gotland.se Mensa – klubben där IQ inte är ett hett samtalsämne.]]\\ [[https://academedia.se/nyheter/lbs-elev-belonas-med-sonja-kovalevsky-priset-vill-revolutionera-skolvarlden/?fbclid=IwAR2m6iEsj6CCvq648SUdf_m1FjCCgKK_UStcof6pTkjn_M_lI-xl90nq5V8|2022-01-04 AcadeMedia. LBS-elev belönas med Sonja Kovalevsky-priset - vill revolutionera skolvärlden ]]\\ [[https://youtu.be/dtag2eq4d_E|2021-11-29 "Adhd-experter är köpta av läkemedelsindustrin" (med journalist Katarina Bjärvall)]]\\ [[https://www.demilked.com/gifted-kids-struggles/?fbclid=IwAR3eeho62g2OsL3TqkecnVHQjkcQrlQYlDMZJfAMN_pA2BVp2WrJhVFna2o|2021-11-20 deMilked. 20 Smart Kids Who Were Called ‘Gifted’ Share The Struggles They Faced Later In Life]]\\ [[https://twitter.com/mickhellgren/status/849619887014195202|2017-04-05 Sandviken: Anita Kullander och Klara Jons föreläser om särskilt begåvade barn på pedagogiskt café i #sandviken. Mick Hellgren Twitter]]\\ [[https://www.nobelprize.org/prizes/economic-sciences/1979/lewis/biographical/?fbclid=IwAR32zsps_UfUQdrSeXIg9fZnPv-OZtKlpEhlOKsg5Anqc2FjUntn-cBGBn8| 1979 Sir Arthur Lewis, Biographical. The Sveriges Riksbank Prize in Economic Sciences in Memory of Alfred Nobel 1979]]\\ \\ [[https://www.filurum.se/hemsidor-om-sarskild-begavning|Se även filurums hemsida]]