====== Elevers Psykiska hälsa ====== Rapport: Elevers psykiska hälsa – analys och åtgärder i Lessebo kommun 241009 Av Klas Wiberg, skolpsykolog Sammanfattning och avslutande reflektioner Denna rapport syftar till att göra en aktuell genomgång av elever psykiska hälsa i Lessebo kommun. Därtill ge en bakgrund till begreppet psykisk hälsa, analyser av elevernas psykiska hälsa och rekommendationer kring åtgärder för att förbättra elevernas psykiska hälsa i skolan. Den viktigaste punkten har gällt det tydliga sambandet mellan elevernas psykiska hälsa och deras skolprestationer. Det är vederlagt att elever som mår bra också presterar bra i skolan och omvänt. Lessebo kommun har högre andel utlandsfödda än genomsnittet i Sverige och lägre socioekonomisk status vilket är riskfaktorer för psykisk ohälsa hos eleverna. Den självskattade psykiska ohälsan (interna psykiatriska symtom) har ökat de senaste åren i Lessebo kommun, liksom i Sverige och Skandinavien. Hur mycket de externa psykiatriska symtomen såsom missbruk och våld har förändrats vet vi inte, det är inte undersökt. Rapporten identifierar flera frisk- och riskfaktorer för elevers psykiska hälsa i skolan, inklusive arbetsmiljö, relationer och skolans organisation. Exempel på friskfaktorer är bra sociala relationer och en trygg skolmiljö, medan riskfaktorer inkluderar svårigheter att lära sig och konflikter i skolan. Rapporten föreslår konkreta åtgärder som fysisk aktivitet, delaktighet i skolans beslut och goda relationer mellan elever och lärare för att främja psykisk hälsa. Det betonas att arbetet med att skapa en stödjande miljö för eleverna bör vara integrerat i skolans dagliga verksamhet. Från klassrummet till rasten och lunchmatsalen. Vidareutbildning av skolpersonal är avgörande för att säkerställa att främjande och förebyggande metoder i skolan. Därtill viktigt att metoderna implementeras effektivt med en god analys om vilka metoder som bör prioriteras. Arbetet med normer och värderingar i skolan är viktigt för att motverka diskriminering och främja en inkluderande miljö, vilket i sin tur stödjer elevernas psykiska hälsa. Att arbeta systematiskt och evidensbaserat för att förbättra elevernas psykiska hälsa är viktigt, rapporten går igenom vilka metoder som nu är aktuella för att göra detta. Efter detta arbete är genomför är reflektionen hur viktigt det är att göra rätt saker varje dag. Att exempelvis vänligt hälsa på eleverna varje gång vi vuxna möter ett barn. Eller att elever får betydligt mer beröm än tillsägelser. Att systematiskt arbeta med detta är något som är både främjande och förebyggande i högsta grad. En reflektion är att några metoder är svårare att implementera. Men samtidigt är det lätt att göra rätt, om vi vet vad rätt är. Det är inte några kostsamma eller komplicerade åtgärder. Utan kan vara enkla såsom att skicka hem papper till föräldrarna om vilka bra saker som eleven gjort.