====== GÖTEBORGSPOSTEN ======
====== Särbegåvade har också rätt till en bra skola ======
I Sverige har det länge funnits en föreställning om att de särbegåvade eleverna inte behöver
särskilda insatser, men en kunskapsnation kan inte behandla sin potentiella framtida
Nobelpristagare så styvmoderligt.
Det här är en text från GP Ledare. Ledarredaktionen är oberoende liberal.
Alice Teodorescu
**Svensk skola** dras med många problem. Ett som de sällan talas om är de understimulerade och
särbegåvade eleverna. Det är nämligen lika viktigt att de särskilt begåvade får undervisning på en
nivå som utmanar och utvecklar dem, som att de som har svårt i skolan får hjälp. I svensk skola har
tyngdpunkten i stället länge legat på att lotsa igenom de många eleverna som befinner sig mellan
dessa två grupper med särskilda behov. Men barn och unga med hög intelligens har samma behov
av att bli uppmärksammande och undervisade som alla andra barn.
Omkring fem procent av eleverna i den svenska skolan kan kategoriseras som särbegåvade. Dessa
elever kan vara svåra att upptäcka då deras förmåga inte alltid kommer till uttryck i höga betyg och
närvaro i klassrummet. Inte sällan är de uttråkade på grund av den understimulerande miljö som de
befinner sig i.
**Gymnasieläraren** och specialpedagogen Mona Liljedahl har författat den första pedagogisk-
didaktiska boken i Sverige och enligt henne är det en paradox att Nobelprislandet Sverige
internationellt gjort sig känt som ”ett u-land när det gäller särbegåvning”.
Varför det förhåller sig på detta vis, i ett land som säger sig vilja konkurrera med kunskap (inte med
låga löner), kan man bara spekulera kring. Sannolikt hänger synen på särbegåvning samman med den generella synen på kunskap som dominerat svensk skola sedan 1970-talet. Det vill säga föreställningen om att kunskap och bildning är något exkluderande, rentav elitistiskt, som skapar klyftor. I realiteten förhåller det sig precis tvärtom: kunskap och bildning är det som överbryggar just klyftor, det som möjliggör klassresor.
**Att missa** de särbegåvade eleverna innebär en stor förlust för såväl den enskilde som för samhället i
stort. Det är ett oförsvarligt slöseri av mänsklig kapacitet. Enligt Liljedahl mår många av de
särbegåvade barnen mycket dåligt då de aldrig får sina behov tillgodosedda.
Detta har Kungsbacka kommun insett. Sedan en tid tillbaka drivs projektet Team som syftar till att
hjälpa skolornas personal med att identifiera och stötta särskilt begåvade elever. Teamet består av
tre lärare som åker till skolor som tror sig ha identifierat särskilt begåvade elever. Väl där håller de
några lektioner med de specifika eleverna, försöker ta reda på elevernas intresseområden samtidigt
som de stöttar lärarna så att de bättre ska kunna möta eleverna.
**Kungsbacka kommuns** projekt ska utvärderas och revideras nästa höst men initiativet borde
inspirera Sveriges samtliga kommuner. Då många högbegåvade elever inte nödvändigtvis
överensstämmer med bilden av ”duktiga elever”, kanske för att de är väldigt stökiga eller väldigt
passiva och dagdrömmande, är risken stor att de försvinner under radarn. Inte minst i
socioekonomiskt utsatta områden där problembilden kan vara svårhanterlig är risken stor att dessa
barn blir osynliggjorda.
Skolan ska fungera som en dörröppnare, inte som en förvaringsanstalt, i ett välfungerande samhälle.
Om Sverige vill framstå som en kunskapsnation, som inte bara delar ut - utan som också tilldelas
Nobelpris, måste skolan utformas och lärarna utbildas för att kunna möta alla barn utifrån deras
individuella förmåga. I grunden är frågan om att alla barn ska få en skolgång som är anpassad efter
deras förutsättningar en fråga om rättvisa.