====== Vad kan vuxna göra? ====== [[a-boy-like-thomas|What do we make of a boy like Thomas?]] **Några råd från [[Roland S Persson]]:**
{{:familjen_bjorckerts_besk_dscn0659.jpg?direct&300|}}
Foto: Anita Hogeborn Kullander
* ha tolerans för barnens vilja och initiativ * stimulera de områden där barnet visar särskilda intressen * se till att det finns möjligheter för barnet att pröva olika saker * uppmuntra genom att uttala dig positivt * driv inte på, då tvingar man som regel barnen **Några råd från [[Ellen Winner]]:** * Försök inte att se det särbegåvade barnet som ”normalt”. (Detta är troligtvis ändå omöjligt.) * Särbegåvade barn tycker inte om att leka med ”normala” barn eftersom deras intressen skiljer sig åt markant. * Försök att hitta kamrater till barnet med liknande särbegåvningar. * Ge näring åt och uppmuntra barnets särbegåvning **Några råd från [[start]]:** * Träna [[frustrationstolerans och impulskontroll]] * Ha inte skola hemma - gör andra saker som stimulerar och tränar [[social-utveckling-kamratrelationer|sociala förmågor]]. * [[informera-barnet-om-begavning]] och vad det kan innebära. * [[a-boy-like-thomas|Ge beröm för ansträngningen - inte för begåvningen]] * Ge inte upp om skolan inte verkar förstå eller erbjuder stimulansundervisning ==== Se även: ==== [[Barns utveckling]]\\ [[e-bok-utanfor-ramarna-2018|e-boken Utanför Ramarna]] \\ ---- **Filuren funderar:** \\ Även familjens hund tycks vara särbegåvad. Han är i alla fall förtjust i matte.