Sten Collander, nationellt ansvarig för föreningen Mensas program för begåvade barn, höll en föreläsning för VBU:s lärare. FOTO: MARIJA RATKOVIĆ VIDAKOVIĆ
LUDVIKA I varje skola finns med största sannolikhet elever som är särskilt begåvade. Enligt Statistiska centralbyrån, SCB, räknas ungefär fem procent av befolkningen som särbegåvade, det vill säga att de har en högre begåvning än andra. Särbegåvade elever blir ofta missförstådda och kan upplevas som stökiga eller krävande.
Sten Collander, nationellt ansvarig för föreningen Mensas program för begåvade barn, besökte Västerbergslagens utbildningsförbund, VBU, i Ludvika i måndags den 18 mars. Inför lärare från olika program föreläste han om det viktiga men ofta försummade ämnet: Ungdomar med behov av särskilda utmaningar.
Sten Collander berättade bland annat om hur lärare kan upptäcka att en elev är särbegåvad samt hur de kan stimulera lärandet. ”Teamwork är bra för att skapa en så bra tillvaro för eleverna som möjligt. Att till exempel samarbeta mellan skolor är en god grund och är bra ur alla perspektiv, både för barn, föräldrar och lärare”, sa han.
”Hur upptäcker vi dem och hur möter vi dem i dagens skolsystem där fokus mest ligger på elever på vänstra sidan av normalfördelningskurvan? Även dessa elever behöver undervisning på sin nivå för att utvecklas, trivas och må bra i skolan. Hur hittar vi de praktiska möjligheterna och hur räcker vi till för alla? Många frågor och funderingar i alla fall”, berättade läraren Maria Berg som har deltagit i föreläsningen.
Förhoppningsvis ”öppnar” den här typen av föreläsning ännu flera diskussioner, reflektioner och brainstormings, som hjälper våra särbegåvade ungdomar att utveckla sig.
Läs vidare:
e-bok Utanför Ramarna