IUP är en sammanfattning av vilka insatser som behövs för att eleven ska nå kunskapskraven och utvecklas så långt som möjligt inom ramen för läroplanen.
I de obligatoriska skolformerna, förutom i förskoleklassen, ska eleven, elevens vårdnadshavare och läraren ha ett utvecklingssamtal minst en gång per termin. Elever som inte får betyg ska få en individuell utvecklingsplan, IUP.
Från 1 januari 2006 har förordningen för grundskolan, särskolan och specialskolan fått ett tillägg, som säger ”Vid utvecklingssamtalet skall läraren i en framåtsyftande individuell utvecklingsplan skriftligt sammanfatta vilka insatser som behövs för att eleven skall nå målen och i övrigt utvecklas så långt som möjligt inom ramen för läroplanen och kursplanerna. IUP är kontinuerliga bedömningstillfällen där läraren har stort utrymme att beskriva hur eleverna ska förflytta sig från a till b. En tumregel för IUP: var eleven är nu, var eleven ska, och hur eleven ska komma dit. ”Den nya skollagen som gäller från 1 juli 2011 har utformats utifrån detta.Wikipedia (SV)
https://www.skolverket.se/regler-och-ansvar/ansvar-i-skolfragor/individuella-utvecklingsplanen-iup