Anita Hogeborn Kullander
Tex: I bussen eller på tåget – ett barn i 2-års-åldern sitter i sin vagn och skriker. Mamman gör ingenting för att trösta eller stoppa skriken. Hon tycks inte bry sig om sitt barn. Av hennes ansiktsuttryck kan man inte utläsa någon känsla.
Vuxna tenderar att reagera med att snabbt hitta en förklaring – utdela bedömningen/domen och sedan gå vidare:
Ganska ofta innebär konfliktlösning mellan två barn att en vuxen lyssnar på de inblandades respektive versioner och sedan meddelar ett ”domslut”. Väldigt sällan ges barnen en möjlighet att tillsammans resonera om konflikten. Ännu mer sällan tilltror man barnen att kunna finna lösningar.
Två som tycker olika tenderar att hamna allt längre från varandra. De slutar att diskutera och utbyta argument. De använder energin till att få stöd för sin åsikt - att få den befäst - inte till att förstå den andres situation. I slutänden blir det grupp- och gängbildning.
Konfliktlösning innebär att försöka vända denna trend. Att hjälpa dem att se saken från den andres perspektiv. Inte att tycka som den andre utan förstå/respektera den andres upplevelse av situationen.
En sann konfliktlösning fungerar om:
- Du låter barnen mötas i sin konflikt och hjälper dem att reda ut den.
- Du tar inte ställning för den ena eller den andra eleven.
- Du värderar inte elevernas handlingar.
- Du undviker att moralisera.
- Du ser till att eleverna inte skvallrar.
- Du delar ofta ut beröm, inte minst till den elev som tagit ansvar för en negativ handling.
- Eleverna tar verkligen ansvar för sina negativa handlingar.
- De tycker kompissamtalen är angelägna.
- Föräldrarna är positiva.
Nytorpsskolan har sedan 1997 arbetat utefter en egen antimobbningsplan och en egen konfliktlösningsmodell. Dessa har arbetats fram av lärare, skolpsykolog och skolledning på skolan. Med åren och gjorda erfarenheter så har arbetssättet utvecklats och förändrats.
MEN Denna konfliktlösningsmetod kommer dock i konflikt med den rådande moralen i samhället. ”Den som är skyldig ska straffas.”
Det som alltid har varit grunderna för Nytorpsskolans arbetssätt är respekten för varje enskild individ.
Den modell för Konfliktlösning som skolan arbetade fram bygger på det som egentligen är en bas för skolans värdegrund. Konfliktlösningsmetoden kommer dock i konflikt med den rådande moralen i samhället. Den som är skyldig ska straffas.
Ingen ska bli bedömd eller dömd utan att ha blivit hörd. Ingen utomstående kan veta vad som verkligen har hänt och orsakerna till en konflikt. Varje individ har rätt till sin egen upplevelse och känslomässiga reaktion på händelsen. De vuxna har ansvaret för att mobbning inte uppstår och att konflikter löses. Föräldrar ska alltid informeras snarast.
Antimobbningsplan
Conflict Resolution Plan
Grunden är att vuxna på skolan inte använder samma maktspråk som mobbare och förtryckare.
Mellan elever:
Elever som ej är inblandade i konflikten:
Målet är att eleverna ska bli sams och kunna träffas igen utan att nytt bråk uppstår. I bästa fall får de också en empatisk förståelse för varandras reaktioner. Vid mindre konflikter:
Vid svårare konflikter:
Vid all konfliktlösning gäller:
I stort gäller detsamma som för konflikter mellan elever med följande tillägg:
Det är viktigt att varje elev ska få möjlighet att på sitt eget att tala med sina föräldrar om det inträffade. Det är inte meningen att föräldrarna ska få en chock via telefonen. Detta orsakar ofta en kraftig försvarsställning vilket kan innebära svårigheter att kommunicera.
Nytorpsskolan r mån om samarbetet med föräldrarna runt eleverna. Därför r det viktigt att s snabbt som möjligt att f kontakt med dem och informera om vad som hänt och vad skolan har gjort. Skolan samråder sedan med föräldrarna om ev. andra åtgärder behöver vidtas.
Alla som på olika sätt varit inblandade ska skriftligt dokumentera vad man sett och själv gjort i samband med händelsen. Dokumentationen r viktig eftersom det r lättare n vad man tror att glömma bort vad som hänt. Det r också ett bra sätt att inför sig själv g igenom vad som hände, att bearbeta händelsen.
Följ upp händelsen. genom att prata med eleverna och försäkra dig om att de är sams. Eventuellt kontaktas även föräldrarna för uppföljning.
Föräldrarna till den drabbade avgör om de ska göra polisanmälan eller ej. Skolan gör polisanmälan vid grov skadegörelse, stöld och liknande, dvs. själva händelsen. anmäls. Polisen gör sedan utredning om skuldfrågan.