Pedagogens stora utmaning är elever som faller ”utanför ramarna”. Det kan vara beteende, uppförande, provocerande och/eller undvikande attityder. I värsta fall även skolvägran. Med det följer ofta föräldrar som uttrycker sitt missnöje med skolans insatser.
Inte helt ovanligt att pedagoger då hänvisar till psykologutredning. Men då hoppar man över ett viktigt steg. Först av allt måste man fundera över vad som är det viktigaste att veta om eleven.
Oavsett om det gäller inlärningssvårigheter eller ”inlärningslättigheter” så är den pedagogiska kartläggningen (-utredningen) en mycket bra metod för att ta reda på en elevs kunskapsnivåer inom respektive skolämne.
Den pedagogiska kartläggningen syftar till att samla information om en elevs hela skolsituation.
Det finns flera olika mallar varav de flesta missar det viktigaste – nämligen:
Bra frågor för föräldrar att ställa till skolan:
Denna information säger mycket mer om eleven (och skolan) än vad en psykologutredning gör och är därför viktig. Ganska självklart att detta bör göras innan psykolog kopplas in. Se även: Inför psykologutredning.
Nordahls punkter är också användbara när man intervjuar en elev om sin skolgång, vad som påverkar uppmärksamhet och engagemang.
Idealsvaren från eleven står inom parentes
Se även:
e-boken Utanför Ramarna
Filuren funderar: Till Oskar, 6 år: Välkommen till skolan – den sista utposten av ålderssegregerad verksamhet i det moderna samhället!