Utdrag ur Psykologutredning i skolan Socialstyrelsen - sid 34 och 35
Del 2 av 3
Ett skriftligt utlåtande efter psykologutredningen, där frågeställning, metoder, resultat och förslag på åtgärder ingår, är slutresultatet av utredningen, och utgör en viktig ingång till utformningen av en åtgärdsplan. Om psykologutredningen görs inom ramen för en mer omfattande utredning skrivs ofta ett sammanfattande utlåtande som innehåller den medicinska, pedagogiska, psykosociala och psykologiska bedömningen.
När psykologutredningen är mer fristående, och syftar till att öka förståelsen för barnet genom att komplettera och fördjupa den pedagogiska kartläggningen, utgör psykologutlåtandet ett eget dokument. Ett (psykolog-)utlåtande som görs inom skolan måste ha som syfte att tydligt och levande beskriva barnet, dess svårigheter och styrkor samt ge inblick i hur hinder för barnets inlärning eller utveckling kan undanröjas.
• En viktig del av utredningen är att tolka, utvärdera och uttrycka resultatet och tid måste avsättas även till detta arbete.
• Utlåtandet är inte en allmän beskrivning av barnet utan är skrivet vid en viss tidpunkt och med ett visst syfte.
• Av utlåtandet ska tydligt framgå vilka metoder och informationskällor som det bygger på.
• Ett utlåtande har alltid en tilltänkt mottagare och information och ordval ska anpassas därefter.
Del 1. Utdrag ur Psykologutredning i skolan Socialstyrelsen - sid 34 och 35
Del 2. Skriftligt Psykologutlåtande
Del 3. Muntlig återföring av utredningens resultat