Valåret 2026 - Politik i skolfrågor


Motion angående barn och elevers lärande och personlig utveckling.

Vänsterpartiet anser att det saknas rutiner och dokumenterade handlingsplaner för att uppmärksamma barn med olika former av begåvningar. Det kan handla om särskild intellektuell begåvning eller begåvning inom konst och musik samt särskilda utvecklade förmågor inom idrott och teknik eller inom annan begåvningsdomän. Särskilt begåvade barn behöver inte alltid vara högpresterande barn, det är viktigt att fokusera på barnets lärande och inte prestation. En del barn kan pga. understimulans uppfattas eller blir feltolkade som ett oroligt eller bråkigt barn. Det är därför av vikt att det finns utarbetade rutiner för kartläggning av elevens kunskapsnivåer och arbetssätt. Det är vidare viktigt att kartlägga de pedagogiska metoder som används och redovisa hur skolan i stort organiserar sin verksamhet för att ge varje barn individuellt stöd samt att kartlägga hur resurserna för pedagogiskt stöd är fördelade. För att de enskilda eleverna skall få individanpassat stöd krävs att pedagogerna har möjlighet att delta i fortbildningsinsatser för att möta dessa barns behov.

I Avesta kommun finns det barn som inte ser skolan som den plats där de vill vara och där de kan utvecklas. Vänsterpartiet vill att skolsociala teamet utvecklar sin verksamhet genom att skapa rutiner för systematisk kartläggning av elever med särskilda behov av pedagogiskt stöd. Det är värdefullt att det finns upprättade rutiner för att samla data. För att skapa kunskapsbaserade strukturer krävs ett systematiskt arbete.

I Avesta kommun finns 140 barn som är så kallade hemmasittare eller skolvägrare, dessa barn uppmärksammas pga. stor frånvaro. Det saknas en övergripande redovisad kartläggning av dessa barns problem, lärande och begåvningsdomäner. Vidare saknas en sammanställning av vilka insatser som barnen har erbjudits, tackat ja till och hur insatsen har fungerat. Vänsterpartiet anser att skolsociala teamet får till uppgift att genomföra årliga studier av gruppen barn som skolvägrar med stor frånvaro vars syfte är att kartlägga elevernas lärandestrategier och olika begåvningsdomäner samt att redovisa insatser och resultat av dessa på aggregerad nivå som ett led i en kunskapsbaserad verksamhet.


Vänsterpartiet vill att Bildningsstyrelsen tillser att skolan som organisation är kunskapsbaserad och

För Vänsterpartiet den 15 oktober 2024

Pia Aronsson Ulf Bengtsson

Referenser:
Kullander Anita (2024), inslag i SVT nyheter Dalarna som sakkunnig psykolog.
Skollagen (2010:800) Kapitel 3, Barns och elevers utveckling mot målen, 2 § Lag (2022:146).
Stålnacke Johanna (2015) Särskilt begåvade elever se avsnitt 1.2 Särskilt begåvade barn i skolan, stödmaterial, Skolverket.

Länk till inslaget i SVT som nämns som referens:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/sa-vet-du-att-ett-barn-ar-sarskilt-begavat-psykologen-anita-kullander-forklarar