Jag får ofta den frågan och naturligtvis kan jag inte svara enkelt och kortfattat. Hur en skola fungerar för särskilt begåvade barn påverkas av så många faktorer:
Om följande yrkeskategorier saknar kunskaper om och erfarenheter av särskild begåvning…
Förenklat kan man beskriva det som att den kommunala skolan har en tydlig hierarkisk struktur med kommunens skolchef överst och skolpeng som begränsar resurserna.
Den privata skolan har en direktör överst (eller styrelse med föräldrar) med fokus på ekonomisk vinst.
Den kommunala skolan har en skyldighet att ta emot ALLA elever.
Den privata skolan kan VÄLJA vilka elever de tar emot.
När det gäller att få skolan att sätta in adekvata åtgärder för stimulansundervisning så är det något lättare (men bara något) på kommunala skolor. De privata skolorna är ofta tillmötesgående men förhalar löften och beslut så att tiden går - tills föräldern och/eller eleven ger upp och byter skola. Det finns dock flera gyllene undantag bland de privata alternativen.
Att nämna någon eller några skolor är inte heller enkelt eftersom personal rör på sig och då ändras också hela strukturen på skolan. En skola som fungerar utmärkt den ena dagen kan bli totalt tvärtom den andra.
Därför blir mitt svar att man ska välja den skola, den klass som vars lärare visar på förståelse för, kunskaper om och kanske viktigast - en vilja att ta sig an utmaningen att undervisa och stimulera en särskilt begåvad elev. Det är självklart att det blir ett merarbete för läraren så därför måste engagemanget finnas där.
Tro aldrig att du kan utbilda eller handleda en lärare/pedagog. Ditt ord väger lätt gentemot rektors eller skolledningens.
En skola som på ett tidigt stadium klagar på bristande tid och/eller resurser ska man undvika.