barns-lekutveckling
Skillnader
Här visas skillnader mellan den valda versionen och den nuvarande versionen av sidan.
Börjar medFöregående version.Nästa version. | Föregående version. | ||
barns-lekutveckling [2025/02/09 10:08] – [- Ur ett socialt perspektiv] anita | barns-lekutveckling [2025/02/09 10:13] (aktuell) – anita | ||
---|---|---|---|
Rad 4: | Rad 4: | ||
//”De barn vars hemmiljö avviker mest från skolnormerna\\ | //”De barn vars hemmiljö avviker mest från skolnormerna\\ | ||
blir också de stora förlorarna i skolan.”// | blir också de stora förlorarna i skolan.”// | ||
- | Ur boken Samspel för förändring av Britta | + | Liljegren |
\\ | \\ | ||
För att kunna leka måste barn urskilja och förstå leksignalen, | För att kunna leka måste barn urskilja och förstå leksignalen, | ||
Rad 20: | Rad 20: | ||
**Ömsesidighet: | **Ömsesidighet: | ||
**Turtagande: | **Turtagande: | ||
- | \\ | ||
\\ | \\ | ||
”Arbetet med att skapa en trygg och positiv atmosfär bland barnen så att alla får möjlighet att utveckla sig i lek kan försiggå på två plan:\\ | ”Arbetet med att skapa en trygg och positiv atmosfär bland barnen så att alla får möjlighet att utveckla sig i lek kan försiggå på två plan:\\ | ||
Rad 28: | Rad 27: | ||
-//direkt// genom att vi är tillsammans med barnen när de leker och inte uppträder som avlägsna, vuxna auktoriteter.\\ | -//direkt// genom att vi är tillsammans med barnen när de leker och inte uppträder som avlägsna, vuxna auktoriteter.\\ | ||
- | Litteratur: | + | **Litteratur:** |
Åm, Eli. (1984) //Lek i barnehagen de voksnes rolle.// Universitetsforlaget\\ | Åm, Eli. (1984) //Lek i barnehagen de voksnes rolle.// Universitetsforlaget\\ | ||
Liljegren, Britta, (2001) //Samspel för förändring : en konsultationsmodell för arbete med elever i svårigheter// | Liljegren, Britta, (2001) //Samspel för förändring : en konsultationsmodell för arbete med elever i svårigheter// | ||
barns-lekutveckling.1739095693.txt.gz · Senast uppdaterad: 2025/02/09 10:08 av anita