Användarverktyg

Webbverktyg


barns-lekutveckling

Skillnader

Här visas skillnader mellan den valda versionen och den nuvarande versionen av sidan.

Länk till den här jämförelsesidan

Börjar medFöregående version.
Nästa version.
Föregående version.
barns-lekutveckling [2025/02/09 10:08] – [- Ur ett socialt perspektiv] anitabarns-lekutveckling [2025/02/09 10:13] (aktuell) anita
Rad 4: Rad 4:
 //”De barn vars hemmiljö avviker mest från skolnormerna\\ //”De barn vars hemmiljö avviker mest från skolnormerna\\
 blir också de stora förlorarna i skolan.”//\\   blir också de stora förlorarna i skolan.”//\\  
-Ur boken Samspel för förändring av Britta Liljegren. \\+Liljegren 2001. \\
 \\ \\
 För att kunna leka måste barn urskilja och förstå leksignalen, den som talar om att det jag gör eller säger nu inte är på riktigt utan på lek, inte är verklighet utan på låtsas.\\ För att kunna leka måste barn urskilja och förstå leksignalen, den som talar om att det jag gör eller säger nu inte är på riktigt utan på lek, inte är verklighet utan på låtsas.\\
Rad 20: Rad 20:
 **Ömsesidighet:** - Att det är på lika villkor, att man turas om i leken.\\ **Ömsesidighet:** - Att det är på lika villkor, att man turas om i leken.\\
 **Turtagande:** - Att man kan både leda och låta den andre leda i leken.\\ **Turtagande:** - Att man kan både leda och låta den andre leda i leken.\\
-\\ 
 \\ \\
 ”Arbetet med att skapa en trygg och positiv atmosfär bland barnen så att alla får möjlighet att utveckla sig i lek kan försiggå på två plan:\\ ”Arbetet med att skapa en trygg och positiv atmosfär bland barnen så att alla får möjlighet att utveckla sig i lek kan försiggå på två plan:\\
Rad 28: Rad 27:
 -//direkt// genom att vi är tillsammans med barnen när de leker och inte uppträder som avlägsna, vuxna auktoriteter.\\ -//direkt// genom att vi är tillsammans med barnen när de leker och inte uppträder som avlägsna, vuxna auktoriteter.\\
  
-Litteratur:+**Litteratur:**
 Åm, Eli. (1984) //Lek i barnehagen de voksnes rolle.// Universitetsforlaget\\ Åm, Eli. (1984) //Lek i barnehagen de voksnes rolle.// Universitetsforlaget\\
 Liljegren, Britta, (2001) //Samspel för förändring : en konsultationsmodell för arbete med elever i svårigheter// Avhandling. Lund : Sociologiska institutionen, Univ.\\  Liljegren, Britta, (2001) //Samspel för förändring : en konsultationsmodell för arbete med elever i svårigheter// Avhandling. Lund : Sociologiska institutionen, Univ.\\ 
  
barns-lekutveckling.1739095693.txt.gz · Senast uppdaterad: 2025/02/09 10:08 av anita