Användarverktyg

Webbverktyg


bevinglade-ord

Skillnader

Här visas skillnader mellan den valda versionen och den nuvarande versionen av sidan.

Länk till den här jämförelsesidan

Börjar medFöregående version.
Nästa version.
Föregående version.
Nästa version.Slutar med
bevinglade-ord [2020/10/23 11:33] anitabevinglade-ord [2021/12/26 15:19] anita
Rad 6: Rad 6:
 Här är kommentarer som föräldrar fått höra av både lekmän och professionella i olika sammanhang. Jag kallar dessa för "bevinglade ord" för de verkar ha flugit ur munnen innan tanken hann med. Här är kommentarer som föräldrar fått höra av både lekmän och professionella i olika sammanhang. Jag kallar dessa för "bevinglade ord" för de verkar ha flugit ur munnen innan tanken hann med.
  
 +– Tänk på att inte förklara saker för utförligt för henne, du behöver inte gå på djupet. (BVC– sköterska) \\  
 +– Ja ensambarn kan ju bli sådär lillgamla. Du får kanske skaffa dig en ny man att prata med istället \\
 +– Det är nog bra att inte prata om det med henne, det blir en grej då och hon kommer att känna sig annorlunda. (Lärare)\\ 
 +– Den behövs inte för särbegåvningen växer ur sig och då blir dom som alla andra (Kommunens skolutvecklare om handlingsplan för särbegåvade elever) \\ 
 +– Alla barn har särbegåvning \\ 
 +– Föräldrarna tillskriver barnet en egenskap som inte existerar (Socialsekreteraren ) \\ 
 +– Jasså, ni tror han är särbegåvad, bevisa det då! (Rektor) \\ 
 +– Man måste ju tänka på den sociala biten \\ 
 +– Det är bara för att ni inte har TV som de är så där. Ni sitter väl och drillar dem på kvällarna... Ni kan få en gammal TV av oss så går problemet över (Förälder till klasskompis) \\ 
 +– Lilla Einstein (klasskompisar) \\ 
 +– Du pratar ju med henne som med en vuxen \\ 
 +– De andra kommer snart ifatt \\ 
 +– Oroa inte, det jämnar ut sig i skolan (Barnpsykolog) \\ 
 +– Tror du inte att det går över? (Pedagog i förskoleklass ) \\ 
 +– Jahaja! Vad blir femhundrasjutton delat med tolv, grabben? Vad heter huvudstaden i Övre Volta? ‪‪\\ 
 +– Annars brukar man ju försöka förhindra att barnen har något att välja mellan (Skolpersonal) \\ 
 +– Men han stavar ju så illa! \\ 
 +– Pressa honom inte hemma. \\
 +– Bara för att man läser tidigt betyder det ju inte att försprånget finns kvar efter något år. \\ 
 – Ni sätter barnen på en piedestal \\  – Ni sätter barnen på en piedestal \\ 
 – Ni får inte lära honom så mycket han kan bli överintelligent. \\  – Ni får inte lära honom så mycket han kan bli överintelligent. \\ 
Rad 13: Rad 32:
 – Han är INTE särbegåvad. Han kan ju inte ens gångertabellen ( ‪Specialpedagog om elev med medlemskap i Mensa) ‪\\  – Han är INTE särbegåvad. Han kan ju inte ens gångertabellen ( ‪Specialpedagog om elev med medlemskap i Mensa) ‪\\ 
 – Han måste släppa den där offermentaliteten och börja leka med de andra barnen på rasterna (Förskolepedagog till mobbad elev) \\ – Han måste släppa den där offermentaliteten och börja leka med de andra barnen på rasterna (Förskolepedagog till mobbad elev) \\
-– Det viktigaste för eran ... är att han lär sig vänta på de andra och att jobba tillsammans med de som har svårt \\ +– Det viktigaste för eran son är att han lär sig vänta på de andra och att jobba tillsammans med de som har svårt \\ 
 – Hon måste få vara barn också \\  – Hon måste få vara barn också \\ 
 – Om hon är särbegåvad så kan hon ta en tråkig uppgift och göra den avancerad alldeles själv. Och gör man inte det i skolan så är man inte särbegåvad (Rektor) \\  – Om hon är särbegåvad så kan hon ta en tråkig uppgift och göra den avancerad alldeles själv. Och gör man inte det i skolan så är man inte särbegåvad (Rektor) \\ 
Rad 22: Rad 41:
 – Det viktigaste just nu är att han lär sig att bli en skolpojke och göra som han blir tillsagd (Läraren) \\  – Det viktigaste just nu är att han lär sig att bli en skolpojke och göra som han blir tillsagd (Läraren) \\ 
 – Att säga till honom att han är smart ger honom prestationsångest. Sånt behöver han inte veta (Läraren) \\ – Att säga till honom att han är smart ger honom prestationsångest. Sånt behöver han inte veta (Läraren) \\
-– Säg till att han måste sluta diskutera fysiska teorier med sina klasskamrater. De förstår honom inte och tycker att han är konstig. (Välmenande lärare i sjätte klass) \\ +– Säg till sonen att han måste sluta diskutera fysiska teorier med sina klasskamrater. De förstår honom inte och tycker att han är konstig. (Välmenande lärare i sjätte klass) \\ 
 – Men han måste ju uppfylla målen (Lågstadieläraren om utmaningar till den uttråkade eleven) \\  – Men han måste ju uppfylla målen (Lågstadieläraren om utmaningar till den uttråkade eleven) \\ 
 – Det är viktigt att ni låter henne vara barn (Läraren om eleven som ville lära sig svåra saker) \\  – Det är viktigt att ni låter henne vara barn (Läraren om eleven som ville lära sig svåra saker) \\ 
Rad 29: Rad 48:
 – Det är viktigt att öva på att skriva snyggt, dagens unga har sån hemskt ful handstil (Läraren om att barn i första klass ska skriva bokstäverna sida upp och sida ner) \\  – Det är viktigt att öva på att skriva snyggt, dagens unga har sån hemskt ful handstil (Läraren om att barn i första klass ska skriva bokstäverna sida upp och sida ner) \\ 
 – Jo men tänk på att allt inte handlar om IQ, man måste ha EQ också. Är man smart är man oftast inte socialt kompetent\\  – Jo men tänk på att allt inte handlar om IQ, man måste ha EQ också. Är man smart är man oftast inte socialt kompetent\\ 
-– Har man hög IQ brukar man ha låg EQ– Ni sätter barnen på en piedestal \\  +– Har man hög IQ brukar man ha låg EQ \\  
-– Ni får inte lära honom så mycket han kan bli överintelligent. \\  +– Försök att få barnet att prata med ett enklare språk så att de jämnåriga förstår vad han säger (Läraren) \\  
-– Sluta förklara allt för honom han måste ha något kvar att lära i skolan \\  +– Nä det är inget särskilt med honom, det var ju fler än han som fick alla rätt på klassens matteprov \\ 
-– Hon har sett till att barnen fått diagnoser så att hon ska slippa uppfostra dem (Nära släkting till dubbelt drabbade barn) \\  +Det var ett högst genomsnittligt och normalt resultat (Rektorn om nästan alla rätt på nationella provet) \\  
-– Ni ska inte låta honom tänka så mycket (Psykolog) \\  +– Ja det är ju ett problem med dessa föräldrar som tror att just deras barn är så speciella (Rektor) \\  
-– Han är INTE särbegåvad. Han kan ju inte ens gångertabellen ( ‪Specialpedagog om elev med medlemskap i Mensa) ‪ +– Det är viktigt att inte hålla på med matte hemma utöver det som ingår i skolan. Det är nämligen jätteviktigt att det inte blir för mycket, utan att de får vila också från matte. (Ansvarig pedagog) \\  
-– Han måste släppa den där offermentaliteten och börja leka med de andra barnen på rasterna (Förskolepedagog till mobbad elev)  +– Multiplikation kommer vi INTE hålla på med i år. Och jag talade med lärarna i tvåan och trean och ni kommer inte hålla på med det nästa år eller näst-nästa år heller!" (Lågstadielärare till 6-åring son som just lärt sig hela gångertabellen på egen hand mha dataspel under bilsemestern och som bad om svårare matte än 10-kamrater) \\  
-– Det viktigaste för eran ... är att han lär sig vänta på de andra och att jobba tillsammans med de som har svårt +–Titta här, han har skrivit fleeera siffror spegelvänt så han behöver minsann inte svårare matte! (Lågstadieläraren) \\  
-– Hon måste få vara barn också +– Han verkar inte nöjd i klassrummet och har börjat tjafsa emot mig. Har ni problem hemma? (Lågstadieläraren som struntade i beslut om acceleration och fördjupningar) \\  
-– Om hon är särbegåvad så kan hon ta en tråkig uppgift och göra den avancerad alldeles själv. Och gör man inte det i skolan så är man inte särbegåvad (Rektor)  +– Han är så vetgirig (Äldre släkting raljerar till bekanta när barnet undrar om något i samtalet kring kaffebordet). \\  
-– Jaha....ja bara det inte slår över så han blir dum i huvudet istället  +– Är man bra på något så är man ju dålig på något annat \\  
-– Det finns ingenting som tyder på att han är särbegåvad. Han ligger på medel kunskapsmässigt. Oftast gör han ingenting på lektionerna (Läraren) +– Det är inte ok att prata med barn om sådana här otäcka saker (Förskolepedagog om treåringen som själv läst på löpsedlar om ett mord och har frågor kring det) \\  
-– Vi måste se till att hjälpa honom med hans humör först och så måste han visa att han kan prestera i skolan, sen kan vi se över vilka uppgifter han får (Läraren) +– Man måste ju kunna anpassa sig (Lågstadieläraren) \\  
-– Vi är bekymrade över att ni uppmuntrar honom till att ifrågasätta läraren. (Läraren) +Nej, det kan du inte få lära dig i skolan nu, för vad ska du då göra när man ska gå igenom det i skolan sedan på högstadiet?(Lågstadieläraren) \\  
-– Det viktigaste just nu är att han lär sig att bli en skolpojke och göra som han blir tillsagd (Läraren) +Nej men varför vill du lära dig periodiska systemet? Vad ska du ha det till i det verkliga livet?(Lågstadieläraren) \\  
-– Att säga till honom att han är smart ger honom prestationsångest. Sånt behöver han inte veta (Läraren) + 
-– Säg till V att han måste sluta diskutera fysiska teorier med sina klasskamrater. De förstår honom inte och tycker att han är konstig. (Välmenande lärare i sjätte klass)  +**Min favorit:**\\  
-– Men han måste ju uppfylla målen (Lågstadieläraren om utmaningar till den uttråkade eleven) +**- När vår filur började f-klass och jag undrade hur de gör med barn som redan kan läsa och som kunnat det i flera år. Pedagogen svarar: Tror du inte att det går över?.**  \\  
-– Det är viktigt att ni låter henne vara barn (Läraren om eleven som ville lära sig svåra saker)  + 
-– Är man smart på riktigt behöver man inte berätta det för folk. Det är som med rika människor som inte behöver berätta att de har mycket pengar +**Se även:** \\  
-– Det är viktigt att öva på att ha tråkigt också (Läraren om att lyssna på sånt man redan har kunnat i flera år) +[[e-bok-utanfor-ramarna-2018|e-bok Utanför Ramarna 2018]] 
-– Det är viktigt att öva på att skriva snyggt, dagens unga har sån hemskt ful handstil (Läraren om att barn i första klass ska skriva bokstäverna sida upp och sida ner) + 
-– Jo men tänk på att allt inte handlar om IQ, man måste ha EQ också. Är man smart är man oftast inte socialt kompetent +
-– Har man hög IQ brukar man ha låg EQ.  +
-– Försök att få barnet att prata med ett enklare språk så att de jämnåriga förstår vad han säger (Läraren) +
-– Nä det är inget särskilt med honom, det var ju fler än han som fick alla rätt på klassens matteprov +
-Det var ett högst genomsnittligt och normalt resultat (Rektorn om nästan alla rätt på nationella provet)  +
-– Ja det är ju ett problem med dessa föräldrar som tror att just deras barn är så speciella (Rektor)  +
-– Det är viktigt att inte hålla på med matte hemma utöver det som ingår i skolan. Det är nämligen jätteviktigt att det inte blir för mycket, utan att de får vila också från matte. (Ansvarig pedagog som borde tycka att barn inte heller ska utöva idrott mer än på idrottslektionerna )  +
-– Multiplikation kommer vi INTE hålla på med i år. Och jag talade med lärarna i tvåan och trean och ni kommer inte hålla på med det nästa år eller näst-nästa år heller!" (Lågstadielärare till 6-åring son som just lärt sig hela gångertabellen på egen hand mha dataspel under bilsemestern och som bad om svårare matte än 10-kamrater) +
-–Titta här, han har skrivit fleeera siffror spegelvänt så han behöver minsann inte svårare matte! (Lågstadieläraren) +
-– Han verkar inte nöjd i klassrummet och har börjat tjafsa emot mig. Har ni problem hemma? (Lågstadieläraren som struntade i beslut om acceleration och fördjupningar) +
-– Han är så vetgirig (Äldre släkting raljerar till bekanta när barnet undrar om något i samtalet kring kaffebordet). +
-– Är man bra på något så är man ju dålig på något annat +
-– Det är inte ok att prata med barn om sådana här otäcka saker (Förskolepedagog om treåringen som själv läst på löpsedlar om ett mord och har frågor kring det) +
-– Man måste ju kunna anpassa sig (Lågstadieläraren) +
-Nej, det kan du inte få lära dig i skolan nu, för vad ska du då göra när man ska gå igenom det i skolan sedan på högstadiet?(Lågstadieläraren) +
-Nej men varför vill du lära dig periodiska systemet? Vad ska du ha det till i det verkliga livet?(Lågstadieläraren) +
-När vår filur började f-klass och jag undrade hur de gör med barn som redan kan läsa och som kunnat det i flera år. Svar: Tror du inte att det går över?.  +
-– Försök att få barnet att prata med ett enklare språk så att de jämnåriga förstår vad han säger (Läraren) +
-– Nä det är inget särskilt med honom, det var ju fler än han som fick alla rätt på klassens matteprov +
-Det var ett högst genomsnittligt och normalt resultat (Rektorn om nästan alla rätt på nationella provet)  +
-– Ja det är ju ett problem med dessa föräldrar som tror att just deras barn är så speciella (Rektor)  +
-– Det är viktigt att inte hålla på med matte hemma utöver det som ingår i skolan. Det är nämligen jätteviktigt att det inte blir för mycket, utan att de får vila också från matte. (Ansvarig pedagog som borde tycka att barn inte heller ska utöva idrott mer än på idrottslektionerna )  +
-– Multiplikation kommer vi INTE hålla på med i år. Och jag talade med lärarna i tvåan och trean och ni kommer inte hålla på med det nästa år eller näst-nästa år heller!" (Lågstadielärare till 6-åring son som just lärt sig hela gångertabellen på egen hand mha dataspel under bilsemestern och som bad om svårare matte än 10-kamrater) +
-–Titta här, han har skrivit fleeera siffror spegelvänt så han behöver minsann inte svårare matte! (Lågstadieläraren) +
-– Han verkar inte nöjd i klassrummet och har börjat tjafsa emot mig. Har ni problem hemma? (Lågstadieläraren som struntade i beslut om acceleration och fördjupningar) +
-– Han är så vetgirig (Äldre släkting raljerar till bekanta när barnet undrar om något i samtalet kring kaffebordet). +
-– Är man bra på något så är man ju dålig på något annat +
-– Det är inte ok att prata med barn om sådana här otäcka saker (Förskolepedagog om treåringen som själv läst på löpsedlar om ett mord och har frågor kring det) +
-– Man måste ju kunna anpassa sig (Lågstadieläraren) +
-Nej, det kan du inte få lära dig i skolan nu, för vad ska du då göra när man ska gå igenom det i skolan sedan på högstadiet?(Lågstadieläraren) +
-Nej men varför vill du lära dig periodiska systemet? Vad ska du ha det till i det verkliga livet?(Lågstadieläraren) +
-När vår filur började f-klass och jag undrade hur de gör med barn som redan kan läsa och som kunnat det i flera år. Svar: Tror du inte att det går över?+
bevinglade-ord.txt · Senast uppdaterad: 2022/01/09 09:58 av anita