Användarverktyg

Webbverktyg


erfarenhet-fornuft-forstand

Skillnader

Här visas skillnader mellan den valda versionen och den nuvarande versionen av sidan.

Länk till den här jämförelsesidan

Börjar medFöregående version.
Nästa version.
Föregående version.
erfarenhet-fornuft-forstand [2020/11/30 15:20] anitaerfarenhet-fornuft-forstand [2022/01/12 11:38] (aktuell) anita
Rad 1: Rad 1:
 ======  Erfarenhet - Förnuft – Förstånd ====== ======  Erfarenhet - Förnuft – Förstånd ======
 +<html>
 +<figure style="float: right; margin-left: 2em">
 +</html>
 +{{:undefined:hander_apple_bit_1.jpg?200|}}
 +<html>
 +<figcaption style="clear: right; max-width: 200px">
 +</html>
 +Foto: Anita Hogeborn Kullander
 +<html>
 +</figcaption></figure>
 +</html>
 +Som vuxna måste vi försöka behålla/återskapa vårt vuxenansvar och det gör vi genom påvisa att utifrån våra erfarenheter i livet, vårt förnuft och vårt förstånd så har vi en bättre förmåga att tänka i större och bredare perspektiv - vi kan tänka oss flera möjliga utfall. 
  
-Som vuxna måste vi försöka behålla/återskapa vårt vuxenansvar och det gör vi genom påvisa att utifrån våra erfarenheter i livet, vårt förnuft och vårt förstånd så har vi en bättre förmåga att tänka i större och bredare perspektiv {{ :boken_-_utanfoer_ramarna_titelblad.png?200|}}\\  - vi kan tänka oss flera möjliga utfall.  
  
 Barnen måste förstå att mobbning ska upphöra av flera anledningar inte bara den enkla att de själva ska slippa bli utsatta utan även att mobbaren faktiskt blir illa omtyckt av andra och i längden är det värre än ev datorförbud. Mobbaren behöver hjälp att bli en bättre och mer omtyckt kompis. Barnen måste förstå att mobbning ska upphöra av flera anledningar inte bara den enkla att de själva ska slippa bli utsatta utan även att mobbaren faktiskt blir illa omtyckt av andra och i längden är det värre än ev datorförbud. Mobbaren behöver hjälp att bli en bättre och mer omtyckt kompis.
Rad 13: Rad 24:
 Om vi har barn som inte vill berätta hur de har det i skolan – så är det garanterat inte bra i skolan . Då har de inget förtroende för att vi kan göra det bättre på ett sätt där de inte blir än mer drabbade.  Om vi har barn som inte vill berätta hur de har det i skolan – så är det garanterat inte bra i skolan . Då har de inget förtroende för att vi kan göra det bättre på ett sätt där de inte blir än mer drabbade. 
  
-==== Se även: ==== +**Se även:**
 [[e-bok-utanfor-ramarna-2018|E-boken Utanför Ramarna - 2018]] [[e-bok-utanfor-ramarna-2018|E-boken Utanför Ramarna - 2018]]
erfarenhet-fornuft-forstand.1606749647.txt.gz · Senast uppdaterad: 2020/11/30 15:20 av anita