vad-man-bor-krava-av-en-skola-enligt-skolinspektionen
Skillnader
Här visas skillnader mellan den valda versionen och den nuvarande versionen av sidan.
Börjar medFöregående version.Nästa version. | Föregående version. | ||
vad-man-bor-krava-av-en-skola-enligt-skolinspektionen [2023/09/19 13:22] – anita | vad-man-bor-krava-av-en-skola-enligt-skolinspektionen [2023/09/19 13:27] (aktuell) – anita | ||
---|---|---|---|
Rad 2: | Rad 2: | ||
====== Vad man bör kräva av en skola enligt Skolinspektionen ====== | ====== Vad man bör kräva av en skola enligt Skolinspektionen ====== | ||
+ | \\ | ||
**Enligt Skolinspektionen bör du leta efter skolor som uppfyller följande 9 kriterier: | **Enligt Skolinspektionen bör du leta efter skolor som uppfyller följande 9 kriterier: | ||
1. Skolan har helst haft samma rektor i 3 år eller mer.\\ | 1. Skolan har helst haft samma rektor i 3 år eller mer.\\ | ||
+ | |||
2. Lärarkollegiet har samsyn på och samtalar om hur man stimulerar elever som ligger långt fram. \\ | 2. Lärarkollegiet har samsyn på och samtalar om hur man stimulerar elever som ligger långt fram. \\ | ||
+ | |||
3. Överlämningar används som underlag för planering av undervisning och det finns organisatoriskt stöd för att göra anpassningar till lämplig nivå.\\ | 3. Överlämningar används som underlag för planering av undervisning och det finns organisatoriskt stöd för att göra anpassningar till lämplig nivå.\\ | ||
+ | |||
4. Rektor har god insyn i hur undervisningen bedrivs. Ledarskapet kan beskrivas som pedagogiskt och inte bara administrativt.\\ | 4. Rektor har god insyn i hur undervisningen bedrivs. Ledarskapet kan beskrivas som pedagogiskt och inte bara administrativt.\\ | ||
+ | |||
5. Elevhälsoteamet och lärarna har arbetssätt för att samverka även kring elever som ligger långt fram i sin kunskapsutveckling. \\ | 5. Elevhälsoteamet och lärarna har arbetssätt för att samverka även kring elever som ligger långt fram i sin kunskapsutveckling. \\ | ||
+ | |||
6. Även elever som ligger långt fram synliggörs i det systematiska kvalitetsarbetet och betraktas inte som en självgående grupp.\\ | 6. Även elever som ligger långt fram synliggörs i det systematiska kvalitetsarbetet och betraktas inte som en självgående grupp.\\ | ||
+ | |||
7. Skolan organiserar berikande och motivationshöjande aktiviteter under skoltid. T ex bok-, språk-, teknik- eller matte-klubbar som är öppna för alla elever. \\ | 7. Skolan organiserar berikande och motivationshöjande aktiviteter under skoltid. T ex bok-, språk-, teknik- eller matte-klubbar som är öppna för alla elever. \\ | ||
+ | |||
8. Kompetensutveckling görs för personalen och erfarenhetsutbyte görs med andra skolor för att utveckla undervisningen, | 8. Kompetensutveckling görs för personalen och erfarenhetsutbyte görs med andra skolor för att utveckla undervisningen, | ||
+ | |||
9. Huvudmannen efterfrågar resultat för elever som ligger långt fram och följer upp kvalitet både inom och mellan skolor så att eleverna får en likvärdig utbildning.\\ | 9. Huvudmannen efterfrågar resultat för elever som ligger långt fram och följer upp kvalitet både inom och mellan skolor så att eleverna får en likvärdig utbildning.\\ | ||
[[https:// | [[https:// |
vad-man-bor-krava-av-en-skola-enligt-skolinspektionen.1695129761.txt.gz · Senast uppdaterad: 2023/09/19 13:22 av anita