valaret-2026-politik-i-skolfragor
Skillnader
Här visas skillnader mellan den valda versionen och den nuvarande versionen av sidan.
Börjar medFöregående version.Nästa version. | Föregående version. | ||
valaret-2026-politik-i-skolfragor [2024/11/03 08:49] – anita | valaret-2026-politik-i-skolfragor [2024/12/09 11:38] (aktuell) – [VÄNSTERPARTIET] anita | ||
---|---|---|---|
Rad 1: | Rad 1: | ||
====== Valåret 2026 - Politik i skolfrågor ====== | ====== Valåret 2026 - Politik i skolfrågor ====== | ||
- | + | \\ | |
- | {{ :undefined:riksdagen.svg |}} | + | ==== MODERATERNA ==== |
+ | {{: | ||
+ | \\ | ||
+ | \\ | ||
+ | \\ | ||
[[https:// | [[https:// | ||
- | Förslag till riksdagsbeslut | + | \\ |
- | Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att se över möjligheten att ge Skolverket i uppdrag att ta fram en nationell strategi och nationell handlingsplan för att utveckla och främja särskilt begåvade elevers lärande och mående och tillkännager detta för regeringen. | + | \\ |
- | Motivering | + | \\ |
- | Alla elever ska utmanas i skolan och alla elever ska få möjlighet att nå sin fulla potential. Trots det hamnar särskilt begåvade elever ofta i skymundan. Givetvis behöver elever med svårigheter och därmed behov av särskilt stöd och speciella anpassningar fortsatt få detta. Men särskilt begåvade elever och högpresterande elever har samma rätt att få nå sin fulla potential som vilken annan elev som helst. | + | {{undefined: |
- | I granskningar 2014 och 2018 konstaterar Skolinspektionen att det ofta saknas verktyg och strategier för att stimulera särskilt begåvade elever och att det finns stora brister gällande ledning och stimulans för dessa i skolan. Alla elevers möjlighet till utveckling bör stärkas. Likväl som elever i behov av särskilt stöd har rätt till åtgärdsprogram så borde samma motsvarighet gälla särskilt begåvade elever och deras utmaningar och stimulans. | + | \\ |
+ | Förslag till riksdagsbeslut.\\ | ||
+ | Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att se över möjligheten att ge Skolverket i uppdrag att ta fram en nationell strategi och nationell handlingsplan för att utveckla och främja särskilt begåvade elevers lärande och mående och tillkännager detta för regeringen.\\ | ||
+ | \\ | ||
+ | Motivering\\ | ||
+ | Alla elever ska utmanas i skolan och alla elever ska få möjlighet att nå sin fulla potential. Trots det hamnar särskilt begåvade elever ofta i skymundan. Givetvis behöver elever med svårigheter och därmed behov av särskilt stöd och speciella anpassningar fortsatt få detta. Men särskilt begåvade elever och högpresterande elever har samma rätt att få nå sin fulla potential som vilken annan elev som helst. | ||
- | {{: | + | I granskningar 2014 och 2018 konstaterar Skolinspektionen att det ofta saknas verktyg och strategier för att stimulera särskilt begåvade elever och att det finns stora brister gällande ledning och stimulans för dessa i skolan. Alla elevers möjlighet till utveckling bör stärkas. Likväl som elever i behov av särskilt stöd har rätt till åtgärdsprogram så borde samma motsvarighet gälla särskilt begåvade elever och deras utmaningar och stimulans. \\ |
+ | \\ | ||
+ | ---- | ||
+ | ==== VÄNSTERPARTIET ==== | ||
+ | {{: | ||
+ | \\ | ||
- | **Motion angående barn och elevers lärande och personlig utveckling.** | + | **Motion |
+ | {{ : | ||
- | Vänsterpartiet anser att det saknas rutiner och dokumenterade handlingsplaner för att uppmärksamma barn med olika former av begåvningar. Det kan handla om särskild intellektuell begåvning eller begåvning inom konst och musik samt särskilda utvecklade förmågor inom idrott och teknik eller inom annan begåvningsdomän. Särskilt begåvade barn behöver inte alltid vara högpresterande barn, det är viktigt att fokusera på barnets | + | (I högra kolumnen ses artikeln som publicerats i gratistidningen för Avesta |
+ | |||
+ | Vänsterpartiet anser att det saknas rutiner och dokumenterade handlingsplaner för att uppmärksamma barn med | ||
+ | olika former av begåvningar. Det kan handla om särskild intellektuell begåvning eller begåvning inom konst och musik samt särskilda utvecklade förmågor inom idrott och teknik eller inom annan begåvningsdomän. Särskilt begåvade barn behöver inte alltid vara högpresterande barn, det är viktigt att fokusera på barnets | ||
\\ | \\ | ||
I Avesta kommun finns det barn som inte ser skolan som den plats där de vill vara och där de kan utvecklas. Vänsterpartiet vill att skolsociala teamet utvecklar sin verksamhet genom att skapa rutiner för systematisk kartläggning av elever med särskilda behov av pedagogiskt stöd. Det är värdefullt att det finns upprättade rutiner för att samla data. För att skapa kunskapsbaserade strukturer krävs ett systematiskt arbete. \\ | I Avesta kommun finns det barn som inte ser skolan som den plats där de vill vara och där de kan utvecklas. Vänsterpartiet vill att skolsociala teamet utvecklar sin verksamhet genom att skapa rutiner för systematisk kartläggning av elever med särskilda behov av pedagogiskt stöd. Det är värdefullt att det finns upprättade rutiner för att samla data. För att skapa kunskapsbaserade strukturer krävs ett systematiskt arbete. \\ | ||
Rad 40: | Rad 58: | ||
Länk till inslaget i SVT som nämns som referens:\\ | Länk till inslaget i SVT som nämns som referens:\\ | ||
[[https:// | [[https:// | ||
+ | |||
+ | |||
valaret-2026-politik-i-skolfragor.1730623794.txt.gz · Senast uppdaterad: 2024/11/03 08:49 av anita