barns-utveckling
Skillnader
Här visas skillnader mellan den valda versionen och den nuvarande versionen av sidan.
Börjar medFöregående version.Nästa version. | Föregående version. | ||
barns-utveckling [2024/02/10 10:06] – anita | barns-utveckling [2025/02/09 09:30] (aktuell) – anita | ||
---|---|---|---|
Rad 21: | Rad 21: | ||
Jag har samlat ihop [[foraldrarnas-berattelser|föräldrars berättelser om deras barns utveckling]]. Det är inte en lista på egenskaper som måste finnas utan endast exempel på förmågor som förvånat. | Jag har samlat ihop [[foraldrarnas-berattelser|föräldrars berättelser om deras barns utveckling]]. Det är inte en lista på egenskaper som måste finnas utan endast exempel på förmågor som förvånat. | ||
- | Ett barns särskilda begåvning kan vara särskilt svår att upptäcka om barnet uppvisar ovilja till att leka eller umgås med andra barn, [[att-lara-sig|frustrationer vid minsta lilla motgång]], [[studieteknik|vägran att träna och öva]], dvs. ger upp om de inte kan på första försöket, [[Trotssyndrom|trots]], | + | Ett barns särskilda begåvning kan vara särskilt svår att upptäcka om barnet uppvisar ovilja till att leka eller umgås med andra barn, [[att-lara-sig|frustrationer vid minsta lilla motgång]], [[studieteknik|vägran att träna och öva]], dvs. ger upp om de inte kan på första försöket, [[Trotssyndrom|trots]], |
Det är inte heller ovanligt (särskilt bland flickor) att de maskerar sin begåvning. Jag brukar kalla det för att [[leka kameleont]]. De gör allt för att inte vara annorlunda, väcka uppmärksamhet. Särskilt begåvade (både barn och vuxna) har ofta en utvecklad [[empati|empatisk förmåga]] som gör att de inte vill väcka uppmärksamhet eller ta extra tid från andra. Barn (och vuxna) som får höra att de är " | Det är inte heller ovanligt (särskilt bland flickor) att de maskerar sin begåvning. Jag brukar kalla det för att [[leka kameleont]]. De gör allt för att inte vara annorlunda, väcka uppmärksamhet. Särskilt begåvade (både barn och vuxna) har ofta en utvecklad [[empati|empatisk förmåga]] som gör att de inte vill väcka uppmärksamhet eller ta extra tid från andra. Barn (och vuxna) som får höra att de är " | ||
Rad 43: | Rad 43: | ||
* [[vuxenvarlden-inkompetensforklaras|Vuxenvärlden inkompetensförklaras]] | * [[vuxenvarlden-inkompetensforklaras|Vuxenvärlden inkompetensförklaras]] | ||
* [[Trotssyndrom]] | * [[Trotssyndrom]] | ||
- | * [[Antiauktoritär|Antiauktoritär personlighet]] | + | * [[Antiauktoritar|Antiauktoritär personlighet]] |
* [[Leka kameleont]] | * [[Leka kameleont]] | ||
* [[Bluffsyndrom]] | * [[Bluffsyndrom]] | ||
Rad 49: | Rad 49: | ||
* [[social kompetens|Social kompetens]] | * [[social kompetens|Social kompetens]] | ||
* [[social-utveckling-kamratrelationer|Social utveckling - kamratrelationer]] | * [[social-utveckling-kamratrelationer|Social utveckling - kamratrelationer]] | ||
+ | * [[Barns lekutveckling]] | ||
* [[begavning-och-vanskap|Särskild begåvning och vänskap]] | * [[begavning-och-vanskap|Särskild begåvning och vänskap]] | ||
* [[fritidsaktiviteter-kompensera-understimulans| Kan fritidsaktiviteter kompensera för understimulans i skolan?]] | * [[fritidsaktiviteter-kompensera-understimulans| Kan fritidsaktiviteter kompensera för understimulans i skolan?]] |
barns-utveckling.1707559617.txt.gz · Senast uppdaterad: 2024/02/10 10:06 av anita