beratta-for-barnen-om-begavning
Skillnader
Här visas skillnader mellan den valda versionen och den nuvarande versionen av sidan.
Börjar medFöregående version.Nästa version. | Föregående version. | ||
beratta-for-barnen-om-begavning [2020/11/14 10:21] – anita | beratta-for-barnen-om-begavning [2022/01/09 16:01] (aktuell) – anita | ||
---|---|---|---|
Rad 4: | Rad 4: | ||
Man ska självklart berätta vilka förmågor man ser hos sitt barn. Jag menar då att man inte behöver använda någon term som särskilt begåvad, smart osv. Det blir bara förvirrande. Bättre då att beskriva det som tex: \\ | Man ska självklart berätta vilka förmågor man ser hos sitt barn. Jag menar då att man inte behöver använda någon term som särskilt begåvad, smart osv. Det blir bara förvirrande. Bättre då att beskriva det som tex: \\ | ||
+ | < | ||
+ | <figure style=" | ||
+ | </ | ||
+ | {{: | ||
+ | < | ||
+ | < | ||
+ | </ | ||
+ | [[https:// | ||
+ | < | ||
+ | </ | ||
+ | </ | ||
* Jag märker att du lär dig detta ganska snabbt | * Jag märker att du lär dig detta ganska snabbt | ||
* Du verkar ha ganska lätt för.... | * Du verkar ha ganska lätt för.... | ||
Rad 11: | Rad 22: | ||
En elev som jag hade testat och som jag hade ett återgivningssamtal med (enligt ovan) sade: "Jaha, du menar att jag är en sån där [[https:// | En elev som jag hade testat och som jag hade ett återgivningssamtal med (enligt ovan) sade: "Jaha, du menar att jag är en sån där [[https:// | ||
- | Särskilt begåvade barn känner sig självklart annorlunda och kanske tom. konstiga och avvikande. Detta kan i värsta fall medföra att de döljer sina förmågor eller blir " | + | Särskilt begåvade barn känner sig självklart annorlunda och kanske tom. konstiga och avvikande. Detta kan i värsta fall medföra att de döljer sina förmågor eller blir " |
Det är vi vuxna som på olika sätt (mer eller mindre tydligt för andra) visar hur vi värderar varje barn, varje individ och dess medmänskliga rättigheter. \\ | Det är vi vuxna som på olika sätt (mer eller mindre tydligt för andra) visar hur vi värderar varje barn, varje individ och dess medmänskliga rättigheter. \\ | ||
- | Det är tyvärr ganska vanligt att särskilt begåvade barn/elever blir mobbade. Min forskning visar att mobbning bland barn har sin grund i de vuxnas attityder gentemot vissa barn. I skolan kan det vara så subtilt som att en lärare suckar varje gång de tittar på en elevs prestation | + | Det är tyvärr ganska vanligt att särskilt begåvade barn/elever blir mobbade, framförallt i skolan. Min forskning visar att mobbning bland barn har sin grund i de vuxnas attityder gentemot vissa barn. I skolan kan det vara så subtilt som att en lärare suckar varje gång de tittar på en elevs pinformera-barnet-om-begavningrestation |
=== Till den som arbetar snabbt: === | === Till den som arbetar snabbt: === | ||
Rad 22: | Rad 33: | ||
=== till den som protesterar: | === till den som protesterar: | ||
- | * men har du inte hunnit längre - ljudlig suck, | + | |
* du måste göra detta först sedan kanske du kan få lite svårare. | * du måste göra detta först sedan kanske du kan få lite svårare. | ||
- | * Då kan du göra om detta så att vi säkert vet att du kan, repetition är nyttigt | + | * då kan du göra om detta så att vi säkert vet att du kan, repetition är nyttigt |
- | Den elev som påverkar lärarens humör negativt och därigenom påverkar klimatet i klassen, blir också illa sedd av klasskamraterna och riskerar | + | Den elev som påverkar lärarens humör negativt och därigenom påverkar klimatet i klassen, blir också illa sedd av klasskamraterna och riskerar |
=== Läs vidare: === | === Läs vidare: === | ||
- | [[e-bok-utanfor-ramarna|E-bok utanför Ramarna]]\\ | + | [[Mobbning]] \\ |
- | [[Mobbning]] | + | [[informera-barnet-om-begavning| Är det bra att informera barnet om begåvningen? |
- | + | [[e-bok-utanfor-ramarna-2018|E-bok utanför Ramarna]]\\ |
beratta-for-barnen-om-begavning.1605349270.txt.gz · Senast uppdaterad: 2020/11/14 10:21 av anita