kalmar-kommuns-handlingsplan-pdf
Skillnader
Här visas skillnader mellan den valda versionen och den nuvarande versionen av sidan.
Börjar medFöregående version.Nästa version. | Föregående version. | ||
kalmar-kommuns-handlingsplan-pdf [2024/11/01 10:00] – raderad - extern redigering (Okänt datum) 127.0.0.1 | kalmar-kommuns-handlingsplan-pdf [2024/11/01 10:02] (aktuell) – anita | ||
---|---|---|---|
Rad 1: | Rad 1: | ||
+ | ====== KALMAR KOMMUNS HANDLINGSPLAN ====== | ||
+ | (kopia av deras pdf)\\ | ||
+ | |||
+ | UTBILDNINGSFÖRVALTNINGENS VERKSAMHETSHANDBOK\\ | ||
+ | Fastställt av Dokumentansvarig | ||
+ | |||
+ | **Vägledning - Särskilt begåvade barn och elever 2022-2023** | ||
+ | |||
+ | == INLEDNING == | ||
+ | |||
+ | Särskilt begåvade barn och elever behöver en undervisning som ger dem | ||
+ | möjlighet att utvecklas utifrån sina förutsättningar. Skolans ansvar för att | ||
+ | organisera en undervisning så att dessa behov kan tillgodoses står i | ||
+ | styrdokumentens formuleringar om att elever som lätt når de kunskapskrav | ||
+ | som minst ska uppnås ska ges ledning och stimulans för att kunna nå längre i | ||
+ | sin kunskapsutveckling (Skollag 2010:800, kap 3 paragraf 2). | ||
+ | Denna vägledning innehåller beskrivningar av hur särskilt begåvade barn och | ||
+ | elever kan uppmärksammas och betydelsen av pedagogers kompetens av att | ||
+ | möta och förstå dessa barn och elever. Vidare beskrivs hur undervisning kan | ||
+ | differentieras genom organisation och innehåll för att stimulera särskilt | ||
+ | begåvade barn och elever. Vägledningen vänder sig till pedagoger i förskola, | ||
+ | förskoleklass, | ||
+ | och styrdokument för de olika skolformerna. | ||
+ | |||
+ | === Syfte med vägledningen === | ||
+ | |||
+ | Vägledningens tre syften är att:\\ | ||
+ | • Ge riktlinjer hur barn och elever med särskild begåvning kan | ||
+ | uppmärksammas och bemötas.\\ | ||
+ | • Beskriva hur undervisning av särskilt begåvade barn och elever kan | ||
+ | differentieras, | ||
+ | • Beskriva de kompetenshöjande insatser som huvudmannen ansvarar för.\\ | ||
+ | |||
+ | === Uppmärksamma och bemöta särskilt begåvade barn och elever === | ||
+ | |||
+ | Vad som är en särskild begåvning är inte helt lätt att definiera och personer med | ||
+ | särskild begåvning är olika. Flera definitioner av begreppet särskilt begåvad | ||
+ | används numera litteratur i ämnet. En användbar definition för skolsystemet är | ||
+ | att:\\ | ||
+ | ”Den är särbegåvad som förvånar dig vid upprepade tillfällen med sin osedvanliga förmåga | ||
+ | inom ett eller flera områden, både i skolan och i vardagslivet. ” (Persson, 2015, s. 4)\\ | ||
+ | En hög begåvning innebär inte enbart att den intellektuella utvecklingen går | ||
+ | osedvanligt snabbt med hjälp av en god minneskapacitet, | ||
+ | kognitiv snabbhet. Den kan även omfatta kreativitet, | ||
+ | medvetenhet och känslighet (Kreger Silverman, 2016).\\ | ||
+ | Särskilt begåvade barn och elever har ofta ett rikt och välutvecklat språk. Inte | ||
+ | sällan har de lärt sig läsa tidigt och är goda läsare redan vid skolstart. Vidare har | ||
+ | de lätt att förstå abstrakta resonemang och uppvisar en nyfikenhet inom | ||
+ | domäner som inte är åldersadekvata. Existentiella frågor om livet, döden och | ||
+ | framtiden intresserar och lockar dem. De kan vara perfektionister och hellre | ||
+ | avstå från uppgifter än att de inte blir som de önskar (Kreger Silverman, 2016).\\ | ||
+ | De förvånar ofta sina lärare genom att visa förmågor långt över sin ålder men | ||
+ | särskilt begåvade är inte nödvändigtvis högpresterande och högpresterande barn | ||
+ | och elever är inte alltid särskilt begåvade (Skolverket, | ||
+ | elever som inte har en fungerande skolsituation kan utveckla ett problematiskt | ||
+ | beteende som går ut på att agera ut, spela pajas eller få utbrott. Andra sätt att | ||
+ | hantera en understimulerande undervisning kan vara passivitet, undandragande | ||
+ | och hemmasittande (Liljedahl, 2018). Därför är det betydelsefullt att särskilt | ||
+ | begåvade barn och elever uppmärksammas, | ||
+ | |||
+ | === Pedagogisk bedömning === | ||
+ | |||
+ | De obligatoriska bedömningsstöd som numera används i skolväsendet kan bidra | ||
+ | till att tidigt uppmärksamma elever som behöver särskilt stöd. De kan även | ||
+ | användas för att uppmärksamma elever som behöver extra utmaningar. [ ... ] | ||
+ | Regeringen anser även att bedömningsstöden kan hjälpa till att identifiera elever | ||
+ | som behöver extra utmaningar för att nå så långt som möjligt | ||
+ | (Utbildningsutskottet, | ||
+ | \\ | ||
+ | Andra möjligheter är att kartlägga elevens kunskapsutveckling i skolan genom | ||
+ | att göra en pedagogisk bedömning. En sådan kan med fördel göras av pedagoger | ||
+ | på olika stadier och ämneslärare i samarbete med specialpedagog. I | ||
+ | svenska/ | ||
+ | bedömningsmaterial som exempelvis gamla nationella prov på Skolverkets | ||
+ | hemsida. I andra ämnen kan bedömningen göras utifrån de kunskapskrav som | ||
+ | finns i läroplanen (Skolverket, | ||
+ | med prov som underlag och kan innebära att lärare får samarbeta med lärare på | ||
+ | högre stadier för att hitta rätt nivå på proven. Syftet är att ge riktlinjer för | ||
+ | undervisningens takt och nivå på innehållet (Kreger Silverman, 2016) men även | ||
+ | att kartlägga elevens intressen och styrkor för att ge eleven stimulerande | ||
+ | uppgifter (Liljedahl, 2018)5 (10)\\ | ||
+ | \\ | ||
+ | Skolpsykologer kan men behöver inte göra begåvningsutredning av barn/elever | ||
+ | som antas ha en särskild begåvning eftersom ingen diagnos eller utredning krävs | ||
+ | för ge elever den ledning och stimulans de behöver för att utvecklas optimalt | ||
+ | (Skollag 2010:800, kap 3 paragraf 2).\\ | ||
+ | |||
+ | === Bemöta särskilt begåvade barn och elever === | ||
+ | Mycket troligt presterar barn och elever i miljöer där deras begåvning uppskattas | ||
+ | (Kreger Silverman, 2016). Pedagogers bemötande och förståelse blir därmed | ||
+ | betydelsefullt. Särskilt begåvade elever behöver precis som alla andra en | ||
+ | skolmiljö som präglas av delaktighet och bekräftelse (Persson, 2015). Särskilt | ||
+ | begåvade elever kan vara men är inte nödvändigtvis välfungerande. Därför blir | ||
+ | det viktigt med pedagogers skicklighet att förstå och respektfullt bemöta elever | ||
+ | med ett problematiskt beteende. Särskilt begåvade elever som inte får en | ||
+ | stimulerande undervisning eller förståelse i skolan kan utveckla utåtagerande | ||
+ | beteende i kombination med att de underpresterar (Liljedahl, 2018). En skicklig | ||
+ | pedagog ser också till att differentiera undervisningen så att även särskilt | ||
+ | begåvade elever får utmaningar som kräver en ansträngning. Risken blir annars | ||
+ | att särskilt begåvade elever presterar på en hög nivå utan att behöva anstränga | ||
+ | sig och därmed inte lär sig studieteknik eller att hantera motgångar (Pettersson, | ||
+ | 2017).\\ | ||
+ | |||
+ | === Organisatorisk och pedagogisk differentiering === | ||
+ | Undervisning av särskilt begåvade elever kan organiseras och differentieras på | ||
+ | olika sätt. Skolans styrdokument öppnar upp för flera alternativ men kräver ett | ||
+ | ansvarstagande av huvudman, rektor, arbetslag och den enskilde pedagogen. En | ||
+ | differentierad undervisning som tillgodoser varje elevs behov kräver insatser på | ||
+ | alla nivåer i utbildningssystemet (Skolverket, | ||
+ | |||
+ | === Organisatorisk differentiering === | ||
+ | Barn och elever med särskild begåvning behöver både stöd och stimulans för att | ||
+ | lära och utvecklas. Denna grupp elever följer oftast inte gängse progression i | ||
+ | utbildningssystemet utan arbetar i en snabbare takt än sina jämnåriga (SKL, | ||
+ | 2016). Acceleration kan även innebära att eleven hoppar över årskurser för att | ||
+ | undervisas i en högre årskurs i ett eller flera ämnen under någon eller flera | ||
+ | lektioner i veckan (Petterson & Wistedt, 2013). Acceleration kan även innebära | ||
+ | att eleven helt flyttar upp en eller flera årskurser eller att elevens skolstart | ||
+ | tidigareläggs (Liljedahl, 2018).\\ | ||
+ | \\ | ||
+ | Tidig skolstart är en åtgärd som på ett icke ingripande sätt ger särskilt begåvade | ||
+ | barn möjlighet till ett lärande på en högre nivå. Att hoppa över klasser tidigt har | ||
+ | i forskning visat sig gynna elevers prestationer matematik och läsning men även | ||
+ | mående och social utveckling. Val av tidpunkt för att hoppa över klasser är | ||
+ | betydelsefull och forskning antyder att för flickor är en tidig insats viktigare än | ||
+ | för pojkar. Orsaken är enligt forskning att pojkar mognar senare och insatsen | ||
+ | kan bidra till utanförskap om den genomförs tidigare än årskurs 3. (Kreger | ||
+ | Silverman, 2016).\\ | ||
+ | \\ | ||
+ | Forskning visar att acceleration är ett genomförbart alternativ för dessa barn och | ||
+ | elever både socialt och kunskapsmässigt. Särskilt begåvade elever som får arbeta | ||
+ | och utvecklas i sin egen takt upplever i högre grad att de är socialt accepterade | ||
+ | än de som inte fått samma möjlighet. En betydelsefull förutsättning är elevens | ||
+ | egen önskan att hoppa över klasser. De elever som inte själv önskat att hoppa | ||
+ | över årskurser har i högre grad sociala anpassningssvårigheter än de som | ||
+ | accelererat utifrån eget önskemål (Kreger Silverman, 2016). Om eleven nått de | ||
+ | kunskapskrav som minst ska nås i grundskolan upphör skolplikten och eleven | ||
+ | kan fortsätta på ett nationellt gymnasieprogram (Skollagen, 2010:800. Kapitel 2 | ||
+ | paragraf 14).\\ | ||
+ | \\ | ||
+ | Att bilda undervisningsgrupper för särskilt begåvade elever ger möjlighet att få | ||
+ | en undervisning tillsammans med andra som har liknande intellektuella | ||
+ | förutsättningar. Denna lösning kallas i internationell litteratur för grouping | ||
+ | (Petterson & Wistedt, 2013). Samspel med andra ökar lusten att lära och ger | ||
+ | möjlighet att etablera kamratrelationer. En känsla av isolering och ensamhet är | ||
+ | kännetecknande för särskilt begåvade barn och elever. Studier visar emellertid | ||
+ | att elever som getts möjlighet att lära med jämbördiga i organiserade grupper | ||
+ | inte skiljer sig åt vad gäller känsla av isolering från genomsnittliga elever (Kreger | ||
+ | Silverman, 2016). En sådan organisation kan ske på kommunnivå men även på | ||
+ | en skola.\\ | ||
+ | |||
+ | === Pedagogisk differentiering === | ||
+ | Undervisning av högt begåvade elever kan ha berikande inslag och breddande. | ||
+ | Berikande inslag är vad som kan liknas fördjupning i ämnesstoff eller | ||
+ | ämnesförmågor. Berikning innebär att eleven får möjlighet till att fördjupa sig när | ||
+ | det obligatoriska momentet redan behärskas. Det extra lärostoffet bör dock ha | ||
+ | anknytning till elevens färdigheter och behov. Berikning kan bland annat innebära | ||
+ | att eleven får arbeta med mer avancerade undervisningsmoment eller får göra ett | ||
+ | fördjupningsarbete inom ett intresseområde. Särskilt begåvade barn och elever | ||
+ | behöver en differentierad undervisning med uppgifter på en högre | ||
+ | abstraktionsnivå och möjligheter att lära i sin takt. Vidare behöver de en | ||
+ | undervisning av undersökande karaktär där öppna frågor undersöks och | ||
+ | resoneras om (Liljedahl, 2018).\\ | ||
+ | \\ | ||
+ | Språkundervisning kan exempelvis grunda sig i uppgifter som synliggör språkets | ||
+ | dubbelheter och alternativa betydelser. Fokus bör ligga på att läsa texter och | ||
+ | analysera dem utifrån underliggande budskap och utifrån flera aspekter. | ||
+ | Läsundervisningen bör erbjuda en variation av texttyper såsom självbiografier, | ||
+ | dikter, artiklar, sångtexter och noveller. Texterna kan beröra livsfrågor, | ||
+ | humor och andras livserfarenheter (Skolverket, | ||
+ | \\ | ||
+ | I matematik kan arbete med att lösa öppna problem utveckla förmåga att | ||
+ | kommunicera och resonera i ämnet. Lusten och drivkraften att lösa tankenötter, | ||
+ | kluringar och gåtor kan ofta ses hos särskilt begåvade barn och elever. Mindre | ||
+ | tid bör läggas på träning av att skriva snygga siffror (Skolverket, | ||
+ | undervisning kan ges i klassrummet men även av en mentor som är särskilt | ||
+ | ämnesdidaktiskt skicklig (Kreger Silverman, 2016).\\ | ||
+ | \\ | ||
+ | En mentor kan även vara en samtalspartner som handleder eleven genom | ||
+ | skolsystemet och både ger socialt stöd som akademiskt. En lärare som även har | ||
+ | ett mentorsuppdrag mot eleven kan vara den som sätter mål för lärandet, ser | ||
+ | över undervisningens nivå, anpassar uppgifter, läxor och bedömningsformer | ||
+ | samt har övergripande ansvar för att organisera elevens skolgång (Liljedahl, | ||
+ | 2018).7 (10)\\ | ||
+ | \\ | ||
+ | Breddande undervisning kan innebära att undervisa om stoff som inte ingår i det | ||
+ | centrala innehållet men som bedöms vara av den art att elevens lärande kan | ||
+ | stimuleras och motivationen behållas (Petterson & Wistedt, 2013).\\ | ||
+ | \\ | ||
+ | Att lärare, rektorer och skolor samverkar för att ge särskilt begåvade barn och | ||
+ | elever en skolgång som medför både kunskapsmässig och social utveckling är | ||
+ | tydligt. Lärare behöver en samsyn kring pedagogiska strategier för att | ||
+ | uppmärksamma och nå elever som är särskilt begåvade. Rektorer behöver | ||
+ | samverka för att öppna upp mellan årskurser, skolformer och högre utbildning. | ||
+ | För att utveckla arbetet med att öka utbildningssystemets förmåga att tillgodose | ||
+ | särskilda barns och elevers behov krävs fortbildning av skolledare och | ||
+ | skolpersonal (Liljedahl, 2018).\\ | ||
+ | |||
+ | === Förslag till kompetenshöjande insatser === | ||
+ | A. Rektorer och biträdande rektorer\\ | ||
+ | • FORM: Information och diskussion vid stadienätverk, | ||
+ | • INNEHÅLL: Vägledningen och Skolverkets material -Studiepaket till | ||
+ | stödmaterial om särskilt begåvade elever (Del 1 och 2) samt häftena 1:3\\ | ||
+ | Organisatorisk och pedagogisk differentiering och 1:4 Att ge förutsättningar för | ||
+ | skolornas arbete\\ | ||
+ | • ANSVARIG: Verksamhetsutvecklare och utvecklingslärare\\ | ||
+ | • TIDSÅTGÅNG: | ||
+ | B. Förstelärare (nivå 2), utvecklingslärare och MSU\\ | ||
+ | • FORM: Workshop vid utvecklingslärarmöte\\ | ||
+ | • INNEHÅLL: Vägledningen och Skolverkets material -Studiepaket till | ||
+ | stödmaterial om särskilt begåvade elever (Del 1, 2 och 3) samt häftena 1:1\\ | ||
+ | Inledning - att uppmärksamma de särskilt begåvade eleverna, 1:2 Särskilt begåvade | ||
+ | barn i skolan och 2:1 Att undervisa särskilt begåvade elever\\ | ||
+ | • ANSVARIG: Verksamhetsutvecklare och utvecklingslärare\\ | ||
+ | • TIDSÅTGÅNG: | ||
+ | C. Förskole- och grundskolepersonal\\ | ||
+ | • FORM: Information och diskussion vid möten med ämnes- och | ||
+ | pedagogiska utvecklingsgrupper\\ | ||
+ | • INNEHÅLL: Vägledningen och Skolverkets material -Studiepaket till | ||
+ | stödmaterial om särskilt begåvade elever (Del 1, 2 och 3) samt häftena 1:1\\ | ||
+ | Inledning - att uppmärksamma de särskilt begåvade eleverna, 1:2 Särskilt begåvade | ||
+ | barn i skolan och 2:1 Att undervisa särskilt begåvade elever\\ | ||
+ | • ANSVARIG: Gruppledare för ämnes- och pedagogiska | ||
+ | utvecklingsgrupper\\ | ||
+ | • TIDSÅTGÅNG: | ||
+ | D. Förskole- och grundskolepersonal | ||
+ | (inkl. lokal elevhälsa och SYV)\\ | ||
+ | • FORM: APT-tid, konferenstid och/eller studiedagar\\ | ||
+ | • INNEHÅLL: Skolverkets -Studiepaket till stödmaterial om särskilt begåvade | ||
+ | elever (Del 1, 2 och 3) samt häftena 1:1 Inledning - att uppmärksamma de | ||
+ | särskilt begåvade eleverna, 1:2 Särskilt begåvade barn i skolan och 2:1 Att | ||
+ | undervisa särskilt begåvade elever\\ | ||
+ | • ANSVARIG: rektor/ | ||
+ | • TIDSÅTGÅNG: | ||
+ | |||
+ | == Referenser === | ||
+ | Kreger Silverman, L. (2016). Särskilt begåvade barn. Stockholm: Natur och kultur\\ | ||
+ | Liljedahl, M. (2018). Särskilt begåvade elever. – pedagogens utmaning och möjlighet.\\ | ||
+ | Stockholm: Gothia fortbildning.\\ | ||
+ | Skolverket. (2022). Läroplan för grundskolan, | ||
+ | Stockholm: Skolverket.\\ | ||
+ | Pettersson, E. & Wistedt, I. (2011). Barns matematiska förmågor − och hur de | ||
+ | utvecklas. Lund: Studentlitteratur.\\ | ||
+ | Pettersson, E. (2017). Elever med särskild begåvning. Lund: Studentlitteratur\\ | ||
+ | Pettersson, E & Wistedt, I. (2013). Barns matematiska förmågor – och hur de kan | ||
+ | utvecklas. Stockholm: Studentlitteratur.\\ | ||
+ | Persson, R. (2015). Tre korta texter om särskilt begåvade barn i den svenska skolan. | ||
+ | LÄNK\\ | ||
+ | Hämtad 7 oktober 2022.\\ | ||
+ | SKL (2016). Vägledning för särskilt begåvade barn och elever 2016. | ||
+ | LÄNK\\ | ||
+ | Hämtad 7 oktober 2022.\\ | ||
+ | Skolverket. (2019). Särskilt begåvade elever. Stödmaterial.\\ | ||
+ | https:// | ||
+ | arbetet/ | ||
+ | Skollagen (SFS 2010:800). Stockholm: Utbildningsdepartementet.\\v | ||
+ | Utbildningsutskottets betänkande 2015/ | ||
+ | årskurs 1. https:// | ||
+ | A5C49D59B440. Hämtad 31 oktober 2019.\\ | ||
+ | |||