Användarverktyg

Webbverktyg


kalmar-kommuns-handlingsplan-pdf

Skillnader

Här visas skillnader mellan den valda versionen och den nuvarande versionen av sidan.

Länk till den här jämförelsesidan

Börjar medFöregående version.
Nästa version.
Föregående version.
kalmar-kommuns-handlingsplan-pdf [2024/11/01 10:00] – raderad - extern redigering (Okänt datum) 127.0.0.1kalmar-kommuns-handlingsplan-pdf [2024/11/01 10:02] (aktuell) anita
Rad 1: Rad 1:
 +====== KALMAR KOMMUNS HANDLINGSPLAN ======
 +(kopia av deras pdf)\\
 +
 +UTBILDNINGSFÖRVALTNINGENS VERKSAMHETSHANDBOK\\
 +Fastställt av Dokumentansvarig  Mats Linde & Clas Wolke 2022-10-07\\
 +
 +**Vägledning - Särskilt begåvade barn och elever 2022-2023**
 +
 +== INLEDNING ==
 +
 +Särskilt begåvade barn och elever behöver en undervisning som ger dem
 +möjlighet att utvecklas utifrån sina förutsättningar. Skolans ansvar för att
 +organisera en undervisning så att dessa behov kan tillgodoses står i
 +styrdokumentens formuleringar om att elever som lätt når de kunskapskrav
 +som minst ska uppnås ska ges ledning och stimulans för att kunna nå längre i
 +sin kunskapsutveckling (Skollag 2010:800, kap 3 paragraf 2).
 +Denna vägledning innehåller beskrivningar av hur särskilt begåvade barn och
 +elever kan uppmärksammas och betydelsen av pedagogers kompetens av att
 +möta och förstå dessa barn och elever. Vidare beskrivs hur undervisning kan
 +differentieras genom organisation och innehåll för att stimulera särskilt
 +begåvade barn och elever. Vägledningen vänder sig till pedagoger i förskola,
 +förskoleklass, fritidshem och grundskola och utgår från vetenskaplig litteratur
 +och styrdokument för de olika skolformerna.
 +
 +=== Syfte med vägledningen ===
 +
 +Vägledningens tre syften är att:\\
 +• Ge riktlinjer hur barn och elever med särskild begåvning kan
 +uppmärksammas och bemötas.\\
 +• Beskriva hur undervisning av särskilt begåvade barn och elever kan
 +differentieras, organisatoriskt och pedagogiskt.\\
 +• Beskriva de kompetenshöjande insatser som huvudmannen ansvarar för.\\
 +
 +=== Uppmärksamma och bemöta särskilt begåvade barn och elever ===
 +
 +Vad som är en särskild begåvning är inte helt lätt att definiera och personer med
 +särskild begåvning är olika. Flera definitioner av begreppet särskilt begåvad
 +används numera litteratur i ämnet. En användbar definition för skolsystemet är
 +att:\\
 +”Den är särbegåvad som förvånar dig vid upprepade tillfällen med sin osedvanliga förmåga
 +inom ett eller flera områden, både i skolan och i vardagslivet. ” (Persson, 2015, s. 4)\\
 +En hög begåvning innebär inte enbart att den intellektuella utvecklingen går
 +osedvanligt snabbt med hjälp av en god minneskapacitet, logisk klarhet och
 +kognitiv snabbhet. Den kan även omfatta kreativitet, rättspatos, existentiell
 +medvetenhet och känslighet (Kreger Silverman, 2016).\\
 +Särskilt begåvade barn och elever har ofta ett rikt och välutvecklat språk. Inte
 +sällan har de lärt sig läsa tidigt och är goda läsare redan vid skolstart. Vidare har
 +de lätt att förstå abstrakta resonemang och uppvisar en nyfikenhet inom
 +domäner som inte är åldersadekvata. Existentiella frågor om livet, döden och
 +framtiden intresserar och lockar dem. De kan vara perfektionister och hellre
 +avstå från uppgifter än att de inte blir som de önskar (Kreger Silverman, 2016).\\
 +De förvånar ofta sina lärare genom att visa förmågor långt över sin ålder men
 +särskilt begåvade är inte nödvändigtvis högpresterande och högpresterande barn
 +och elever är inte alltid särskilt begåvade (Skolverket, 2019). Särskilt begåvade
 +elever som inte har en fungerande skolsituation kan utveckla ett problematiskt
 +beteende som går ut på att agera ut, spela pajas eller få utbrott. Andra sätt att
 +hantera en understimulerande undervisning kan vara passivitet, undandragande
 +och hemmasittande (Liljedahl, 2018). Därför är det betydelsefullt att särskilt
 +begåvade barn och elever uppmärksammas, inte minst för dem själva.\\
 +
 +=== Pedagogisk bedömning === 
 +
 +De obligatoriska bedömningsstöd som numera används i skolväsendet kan bidra
 +till att tidigt uppmärksamma elever som behöver särskilt stöd. De kan även
 +användas för att uppmärksamma elever som behöver extra utmaningar. [ ... ]
 +Regeringen anser även att bedömningsstöden kan hjälpa till att identifiera elever
 +som behöver extra utmaningar för att nå så långt som möjligt
 +(Utbildningsutskottet, 2015).\\
 +\\
 +Andra möjligheter är att kartlägga elevens kunskapsutveckling i skolan genom
 +att göra en pedagogisk bedömning. En sådan kan med fördel göras av pedagoger
 +på olika stadier och ämneslärare i samarbete med specialpedagog. I
 +svenska/svenska som andraspråk, matematik och engelska finns
 +bedömningsmaterial som exempelvis gamla nationella prov på Skolverkets
 +hemsida. I andra ämnen kan bedömningen göras utifrån de kunskapskrav som
 +finns i läroplanen (Skolverket, 2011). En pedagogisk bedömning kan även göras
 +med prov som underlag och kan innebära att lärare får samarbeta med lärare på
 +högre stadier för att hitta rätt nivå på proven. Syftet är att ge riktlinjer för
 +undervisningens takt och nivå på innehållet (Kreger Silverman, 2016) men även
 +att kartlägga elevens intressen och styrkor för att ge eleven stimulerande
 +uppgifter (Liljedahl, 2018)5 (10)\\
 +\\
 +Skolpsykologer kan men behöver inte göra begåvningsutredning av barn/elever
 +som antas ha en särskild begåvning eftersom ingen diagnos eller utredning krävs
 +för ge elever den ledning och stimulans de behöver för att utvecklas optimalt
 +(Skollag 2010:800, kap 3 paragraf 2).\\
 +
 +=== Bemöta särskilt begåvade barn och elever ===
 +Mycket troligt presterar barn och elever i miljöer där deras begåvning uppskattas
 +(Kreger Silverman, 2016). Pedagogers bemötande och förståelse blir därmed
 +betydelsefullt. Särskilt begåvade elever behöver precis som alla andra en
 +skolmiljö som präglas av delaktighet och bekräftelse (Persson, 2015). Särskilt
 +begåvade elever kan vara men är inte nödvändigtvis välfungerande. Därför blir
 +det viktigt med pedagogers skicklighet att förstå och respektfullt bemöta elever
 +med ett problematiskt beteende. Särskilt begåvade elever som inte får en
 +stimulerande undervisning eller förståelse i skolan kan utveckla utåtagerande
 +beteende i kombination med att de underpresterar (Liljedahl, 2018). En skicklig
 +pedagog ser också till att differentiera undervisningen så att även särskilt
 +begåvade elever får utmaningar som kräver en ansträngning. Risken blir annars
 +att särskilt begåvade elever presterar på en hög nivå utan att behöva anstränga
 +sig och därmed inte lär sig studieteknik eller att hantera motgångar (Pettersson,
 +2017).\\
 +
 +=== Organisatorisk och pedagogisk differentiering ===
 +Undervisning av särskilt begåvade elever kan organiseras och differentieras på
 +olika sätt. Skolans styrdokument öppnar upp för flera alternativ men kräver ett
 +ansvarstagande av huvudman, rektor, arbetslag och den enskilde pedagogen. En
 +differentierad undervisning som tillgodoser varje elevs behov kräver insatser på
 +alla nivåer i utbildningssystemet (Skolverket, 2019).\\
 +
 +=== Organisatorisk differentiering ===
 +Barn och elever med särskild begåvning behöver både stöd och stimulans för att
 +lära och utvecklas. Denna grupp elever följer oftast inte gängse progression i
 +utbildningssystemet utan arbetar i en snabbare takt än sina jämnåriga (SKL,
 +2016). Acceleration kan även innebära att eleven hoppar över årskurser för att
 +undervisas i en högre årskurs i ett eller flera ämnen under någon eller flera
 +lektioner i veckan (Petterson & Wistedt, 2013). Acceleration kan även innebära
 +att eleven helt flyttar upp en eller flera årskurser eller att elevens skolstart
 +tidigareläggs (Liljedahl, 2018).\\
 +\\
 +Tidig skolstart är en åtgärd som på ett icke ingripande sätt ger särskilt begåvade
 +barn möjlighet till ett lärande på en högre nivå. Att hoppa över klasser tidigt har
 +i forskning visat sig gynna elevers prestationer matematik och läsning men även
 +mående och social utveckling. Val av tidpunkt för att hoppa över klasser är
 +betydelsefull och forskning antyder att för flickor är en tidig insats viktigare än
 +för pojkar. Orsaken är enligt forskning att pojkar mognar senare och insatsen
 +kan bidra till utanförskap om den genomförs tidigare än årskurs 3. (Kreger
 +Silverman, 2016).\\
 +\\
 +Forskning visar att acceleration är ett genomförbart alternativ för dessa barn och
 +elever både socialt och kunskapsmässigt. Särskilt begåvade elever som får arbeta
 +och utvecklas i sin egen takt upplever i högre grad att de är socialt accepterade
 +än de som inte fått samma möjlighet. En betydelsefull förutsättning är elevens
 +egen önskan att hoppa över klasser. De elever som inte själv önskat att hoppa
 +över årskurser har i högre grad sociala anpassningssvårigheter än de som
 +accelererat utifrån eget önskemål (Kreger Silverman, 2016). Om eleven nått de
 +kunskapskrav som minst ska nås i grundskolan upphör skolplikten och eleven
 +kan fortsätta på ett nationellt gymnasieprogram (Skollagen, 2010:800. Kapitel 2
 +paragraf 14).\\
 +\\
 +Att bilda undervisningsgrupper för särskilt begåvade elever ger möjlighet att få
 +en undervisning tillsammans med andra som har liknande intellektuella
 +förutsättningar. Denna lösning kallas i internationell litteratur för grouping
 +(Petterson & Wistedt, 2013). Samspel med andra ökar lusten att lära och ger
 +möjlighet att etablera kamratrelationer. En känsla av isolering och ensamhet är
 +kännetecknande för särskilt begåvade barn och elever. Studier visar emellertid
 +att elever som getts möjlighet att lära med jämbördiga i organiserade grupper
 +inte skiljer sig åt vad gäller känsla av isolering från genomsnittliga elever (Kreger
 +Silverman, 2016). En sådan organisation kan ske på kommunnivå men även på
 +en skola.\\
 +
 +=== Pedagogisk differentiering ===
 +Undervisning av högt begåvade elever kan ha berikande inslag och breddande.
 +Berikande inslag är vad som kan liknas fördjupning i ämnesstoff eller
 +ämnesförmågor. Berikning innebär att eleven får möjlighet till att fördjupa sig när
 +det obligatoriska momentet redan behärskas. Det extra lärostoffet bör dock ha
 +anknytning till elevens färdigheter och behov. Berikning kan bland annat innebära
 +att eleven får arbeta med mer avancerade undervisningsmoment eller får göra ett
 +fördjupningsarbete inom ett intresseområde. Särskilt begåvade barn och elever
 +behöver en differentierad undervisning med uppgifter på en högre
 +abstraktionsnivå och möjligheter att lära i sin takt. Vidare behöver de en
 +undervisning av undersökande karaktär där öppna frågor undersöks och
 +resoneras om (Liljedahl, 2018).\\
 +\\
 +Språkundervisning kan exempelvis grunda sig i uppgifter som synliggör språkets
 +dubbelheter och alternativa betydelser. Fokus bör ligga på att läsa texter och
 +analysera dem utifrån underliggande budskap och utifrån flera aspekter.
 +Läsundervisningen bör erbjuda en variation av texttyper såsom självbiografier,
 +dikter, artiklar, sångtexter och noveller. Texterna kan beröra livsfrågor, innehålla
 +humor och andras livserfarenheter (Skolverket, 2019).\\
 +\\
 +I matematik kan arbete med att lösa öppna problem utveckla förmåga att
 +kommunicera och resonera i ämnet. Lusten och drivkraften att lösa tankenötter,
 +kluringar och gåtor kan ofta ses hos särskilt begåvade barn och elever. Mindre
 +tid bör läggas på träning av att skriva snygga siffror (Skolverket, 2019) Berikande
 +undervisning kan ges i klassrummet men även av en mentor som är särskilt
 +ämnesdidaktiskt skicklig (Kreger Silverman, 2016).\\
 +\\
 +En mentor kan även vara en samtalspartner som handleder eleven genom
 +skolsystemet och både ger socialt stöd som akademiskt. En lärare som även har
 +ett mentorsuppdrag mot eleven kan vara den som sätter mål för lärandet, ser
 +över undervisningens nivå, anpassar uppgifter, läxor och bedömningsformer
 +samt har övergripande ansvar för att organisera elevens skolgång (Liljedahl,
 +2018).7 (10)\\
 +\\
 +Breddande undervisning kan innebära att undervisa om stoff som inte ingår i det
 +centrala innehållet men som bedöms vara av den art att elevens lärande kan
 +stimuleras och motivationen behållas (Petterson & Wistedt, 2013).\\
 +\\
 +Att lärare, rektorer och skolor samverkar för att ge särskilt begåvade barn och
 +elever en skolgång som medför både kunskapsmässig och social utveckling är
 +tydligt. Lärare behöver en samsyn kring pedagogiska strategier för att
 +uppmärksamma och nå elever som är särskilt begåvade. Rektorer behöver
 +samverka för att öppna upp mellan årskurser, skolformer och högre utbildning.
 +För att utveckla arbetet med att öka utbildningssystemets förmåga att tillgodose
 +särskilda barns och elevers behov krävs fortbildning av skolledare och
 +skolpersonal (Liljedahl, 2018).\\
 +
 +=== Förslag till kompetenshöjande insatser ===
 +A. Rektorer och biträdande rektorer\\
 +• FORM: Information och diskussion vid stadienätverk, en gång per år\\
 +• INNEHÅLL: Vägledningen och Skolverkets material -Studiepaket till
 +stödmaterial om särskilt begåvade elever (Del 1 och 2) samt häftena 1:3\\
 +Organisatorisk och pedagogisk differentiering och 1:4 Att ge förutsättningar för
 +skolornas arbete\\
 +• ANSVARIG: Verksamhetsutvecklare och utvecklingslärare\\
 +• TIDSÅTGÅNG: 1 h\\
 +B. Förstelärare (nivå 2), utvecklingslärare och MSU\\
 +• FORM: Workshop vid utvecklingslärarmöte\\
 +• INNEHÅLL: Vägledningen och Skolverkets material -Studiepaket till
 +stödmaterial om särskilt begåvade elever (Del 1, 2 och 3) samt häftena 1:1\\
 +Inledning - att uppmärksamma de särskilt begåvade eleverna, 1:2 Särskilt begåvade
 +barn i skolan och 2:1 Att undervisa särskilt begåvade elever\\
 +• ANSVARIG: Verksamhetsutvecklare och utvecklingslärare\\
 +• TIDSÅTGÅNG: 1,5 h\\
 +C. Förskole- och grundskolepersonal\\
 +• FORM: Information och diskussion vid möten med ämnes- och
 +pedagogiska utvecklingsgrupper\\
 +• INNEHÅLL: Vägledningen och Skolverkets material -Studiepaket till
 +stödmaterial om särskilt begåvade elever (Del 1, 2 och 3) samt häftena 1:1\\
 +Inledning - att uppmärksamma de särskilt begåvade eleverna, 1:2 Särskilt begåvade
 +barn i skolan och 2:1 Att undervisa särskilt begåvade elever\\
 +• ANSVARIG: Gruppledare för ämnes- och pedagogiska
 +utvecklingsgrupper\\
 +• TIDSÅTGÅNG: 0,5 h (kortversion av B)\\
 +D. Förskole- och grundskolepersonal
 +(inkl. lokal elevhälsa och SYV)\\
 +• FORM: APT-tid, konferenstid och/eller studiedagar\\
 +• INNEHÅLL: Skolverkets -Studiepaket till stödmaterial om särskilt begåvade
 +elever (Del 1, 2 och 3) samt häftena 1:1 Inledning - att uppmärksamma de
 +särskilt begåvade eleverna, 1:2 Särskilt begåvade barn i skolan och 2:1 Att
 +undervisa särskilt begåvade elever\\
 +• ANSVARIG: rektor/bitr. rektor, förstelärare\\
 +• TIDSÅTGÅNG: 3 h9 (10)\\
 +
 +== Referenser ===
 +Kreger Silverman, L. (2016). Särskilt begåvade barn. Stockholm: Natur och kultur\\
 +Liljedahl, M. (2018). Särskilt begåvade elever. – pedagogens utmaning och möjlighet.\\
 +Stockholm: Gothia fortbildning.\\
 +Skolverket. (2022). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet, Lgr 22.\\
 +Stockholm: Skolverket.\\
 +Pettersson, E. & Wistedt, I. (2011). Barns matematiska förmågor − och hur de
 +utvecklas. Lund: Studentlitteratur.\\
 +Pettersson, E. (2017). Elever med särskild begåvning. Lund: Studentlitteratur\\
 +Pettersson, E & Wistedt, I. (2013). Barns matematiska förmågor – och hur de kan
 +utvecklas. Stockholm: Studentlitteratur.\\
 +Persson, R. (2015). Tre korta texter om särskilt begåvade barn i den svenska skolan.
 +LÄNK\\
 +Hämtad 7 oktober 2022.\\
 +SKL (2016). Vägledning för särskilt begåvade barn och elever 2016.
 +LÄNK\\
 +Hämtad 7 oktober 2022.\\
 +Skolverket. (2019). Särskilt begåvade elever. Stödmaterial.\\
 +https://www.skolverket.se/skolutveckling/inspiration-och-stod-i-
 +arbetet/stod-i-arbetet/sarskilt-begavade-elever. Hämtad 31 oktober 2019.
 +Skollagen (SFS 2010:800). Stockholm: Utbildningsdepartementet.\\v
 +Utbildningsutskottets betänkande 2015/16:UbU4, Obligatoriska bedömningsstöd i
 +årskurs 1. https://data.riksdagen.se/fil/BC28D88E-77C5-45F6-99A3-
 +A5C49D59B440. Hämtad 31 oktober 2019.\\
 +