konfliktlosning
Skillnader
Här visas skillnader mellan den valda versionen och den nuvarande versionen av sidan.
Börjar medFöregående version.Nästa version. | Föregående version. | ||
konfliktlosning [2025/02/09 11:56] – anita | konfliktlosning [2025/02/09 12:27] (aktuell) – anita | ||
---|---|---|---|
Rad 1: | Rad 1: | ||
====== KONFLIKTLÖSNING ====== | ====== KONFLIKTLÖSNING ====== | ||
+ | < | ||
+ | <figure style=" | ||
+ | </ | ||
+ | {{ : | ||
+ | < | ||
+ | < | ||
+ | 00px"> | ||
+ | </ | ||
+ | illustration: | ||
+ | Anita Hogeborn Kullander | ||
+ | < | ||
+ | </ | ||
+ | </ | ||
- | Det är inbyggt i vårt genetiska arv att skydda våra barn. Ju mindre de är desto mer skyddar vi dem. Vetenskapen har fastställt att ju rundare ansikten desto mer väcker de vår skyddsinstinkt.\\ | ||
Tex: I bussen eller på tåget – ett barn i 2-års-åldern sitter i sin vagn och skriker. Mamman gör ingenting för att trösta eller stoppa skriken. Hon tycks inte bry sig om sitt barn. Av hennes ansiktsuttryck kan man inte utläsa någon känsla.\\ | Tex: I bussen eller på tåget – ett barn i 2-års-åldern sitter i sin vagn och skriker. Mamman gör ingenting för att trösta eller stoppa skriken. Hon tycks inte bry sig om sitt barn. Av hennes ansiktsuttryck kan man inte utläsa någon känsla.\\ | ||
- | === Passagerarna i vagnen | + | |
+ | === Övriga passagerare | ||
* Någon tänker ”Det är säkert en helt vanlig trotsålder och mamman vet säkert bäst.”. | * Någon tänker ”Det är säkert en helt vanlig trotsålder och mamman vet säkert bäst.”. | ||
Rad 39: | Rad 52: | ||
- Föräldrarna är positiva.\\ | - Föräldrarna är positiva.\\ | ||
- | ===== NYTORPSSKOLANS | + | ===== NYTORPSSKOLANS |
Nytorpsskolan har sedan 1997 arbetat utefter en egen antimobbningsplan och en egen konfliktlösningsmodell. Dessa har arbetats fram av lärare, skolpsykolog och skolledning på skolan. Med åren och gjorda erfarenheter så har arbetssättet utvecklats och förändrats.\\ | Nytorpsskolan har sedan 1997 arbetat utefter en egen antimobbningsplan och en egen konfliktlösningsmodell. Dessa har arbetats fram av lärare, skolpsykolog och skolledning på skolan. Med åren och gjorda erfarenheter så har arbetssättet utvecklats och förändrats.\\ | ||
Rad 45: | Rad 58: | ||
Det som alltid har varit grunderna för Nytorpsskolans arbetssätt är respekten för varje enskild individ. | Det som alltid har varit grunderna för Nytorpsskolans arbetssätt är respekten för varje enskild individ. | ||
- | < | + | |
- | <figure style=" | + | |
- | </ | + | |
- | {{: | + | |
- | < | + | |
- | < | + | |
- | </ | + | |
- | illustration: | + | |
- | < | + | |
- | </ | + | |
- | </ | + | |
Den modell för Konfliktlösning som skolan arbetade fram bygger på det som egentligen är en bas för skolans värdegrund. Konfliktlösningsmetoden kommer dock i konflikt med den rådande moralen i samhället. Den som är skyldig ska straffas. | Den modell för Konfliktlösning som skolan arbetade fram bygger på det som egentligen är en bas för skolans värdegrund. Konfliktlösningsmetoden kommer dock i konflikt med den rådande moralen i samhället. Den som är skyldig ska straffas. | ||
Rad 136: | Rad 139: | ||
==== Hemmet kontaktas samma kväll ==== | ==== Hemmet kontaktas samma kväll ==== | ||
- | Nytorpsskolan r mån om samarbetet med föräldrarna runt eleverna. Därför r det viktigt att s snabbt som möjligt att f kontakt med dem och informera om vad som hänt och vad skolan har gjort. Skolan samråder sedan med föräldrarna om ev. andra åtgrder | + | Nytorpsskolan r mån om samarbetet med föräldrarna runt eleverna. Därför r det viktigt att s snabbt som möjligt att f kontakt med dem och informera om vad som hänt och vad skolan har gjort. Skolan samråder sedan med föräldrarna om ev. andra åtgärder |
==== Dokumentera vad som hänt ==== | ==== Dokumentera vad som hänt ==== | ||
konfliktlosning.1739102174.txt.gz · Senast uppdaterad: 2025/02/09 11:56 av anita