skolan-och-pedagogerna
Skillnader
Här visas skillnader mellan den valda versionen och den nuvarande versionen av sidan.
Börjar medFöregående version.Nästa version. | Föregående version. | ||
skolan-och-pedagogerna [2022/01/15 12:02] – [Se även:] anita | skolan-och-pedagogerna [2024/11/01 10:29] (aktuell) – anita | ||
---|---|---|---|
Rad 1: | Rad 1: | ||
====== SKOLAN OCH PEDAGOGERNA ====== | ====== SKOLAN OCH PEDAGOGERNA ====== | ||
- | Det är ingen tvekan om att det är en särskild utmaning att arbeta inom förskola och grundskola. | + | ** |
- | + | Det är ingen tvekan om att det är en särskild utmaning att arbeta inom förskola och grundskola.** | |
- | **Foto: Anita Hogeborn Kullander** | + | < |
+ | <figure style=" | ||
+ | </ | ||
+ | {{: | ||
+ | < | ||
+ | < | ||
+ | </ | ||
+ | Foto: Anita Hogeborn Kullander | ||
+ | < | ||
+ | </ | ||
+ | </ | ||
+ | Många styrdokument, | ||
Jag har själv arbetat som dagbarnvårdare, | Jag har själv arbetat som dagbarnvårdare, | ||
Rad 15: | Rad 26: | ||
//"Vi människor är hjälpsamma av naturen och när någon inte kan eller vet så hjälper vi till. Om vi har en grupp barn inom samma åldersspann så finns där naturligt olika nivåer av kunnande och vetande. Vår empatiska förmåga gör att vi automatiskt fokuserar på den som har det svårast med inlärningen - den som kan minst."// | //"Vi människor är hjälpsamma av naturen och när någon inte kan eller vet så hjälper vi till. Om vi har en grupp barn inom samma åldersspann så finns där naturligt olika nivåer av kunnande och vetande. Vår empatiska förmåga gör att vi automatiskt fokuserar på den som har det svårast med inlärningen - den som kan minst."// | ||
- | År 2011 började en ny Skollag gälla och då tänker jag främst på [[https:// | + | År 2011 började en ny Skollag gälla och då tänker jag främst på [[https:// |
+ | < | ||
+ | <figure style=" | ||
+ | </ | ||
+ | {{: | ||
+ | < | ||
+ | < | ||
+ | </ | ||
+ | Foto: Anita Hogeborn Kullander | ||
+ | < | ||
+ | </ | ||
+ | </ | ||
Egentligen är det en ganska revolutionerande formulering - som kom helt obemärkt. Helt plötsligt ska alla elever ges samma möjligheter till stöd och stimulans för att utvecklas optimalt. Lika plötsligt fick pedagogerna helt nya direktiv och skulle ställa om sig över en natt - utan information, | Egentligen är det en ganska revolutionerande formulering - som kom helt obemärkt. Helt plötsligt ska alla elever ges samma möjligheter till stöd och stimulans för att utvecklas optimalt. Lika plötsligt fick pedagogerna helt nya direktiv och skulle ställa om sig över en natt - utan information, | ||
- | |||
- | **Foto: Anita Hogeborn Kullander**\\ | ||
Särskilt begåvade elever är tyvärr inte självgående och klarar sig inte själva. De behöver både [[sarskilt-begavade-elever-behover-anpassning|stöd och stimulans]] för att inte bli passiviserade, | Särskilt begåvade elever är tyvärr inte självgående och klarar sig inte själva. De behöver både [[sarskilt-begavade-elever-behover-anpassning|stöd och stimulans]] för att inte bli passiviserade, | ||
Rad 36: | Rad 56: | ||
[[klassrumsobservation|Klassrumsobservationer]]\\ | [[klassrumsobservation|Klassrumsobservationer]]\\ | ||
- | [[bok-vagen-till-forandring-1990]]\\ | + | [[bok-vagen-till-forandring-1990|Bok: Vägen till förändring av L Parknäs]]\\ |
[[https:// | [[https:// | ||
- | [[Lärarna och diagnoserna]] | + | [[lararna och diagnoserna|Lärarna och diagnoserna]] |
**Fler sidor om skolan:**\\ | **Fler sidor om skolan:**\\ | ||
Rad 44: | Rad 64: | ||
[[skolan-och-eleverna|Skolan och eleverna]] \\ | [[skolan-och-eleverna|Skolan och eleverna]] \\ | ||
[[skolan-och-vardnadshavarna|Skolan och vårdnadshavarna]]\\ | [[skolan-och-vardnadshavarna|Skolan och vårdnadshavarna]]\\ | ||
- | Skolan och pedagogerna\\ | + | [[Skolan och pedagogerna]]\\ |
[[Skolans organisation]]\\ | [[Skolans organisation]]\\ | ||
[[https:// | [[https:// | ||
skolan-och-pedagogerna.1642248164.txt.gz · Senast uppdaterad: 2022/01/15 12:02 av anita