skollagen
Skillnader
Här visas skillnader mellan den valda versionen och den nuvarande versionen av sidan.
Börjar medFöregående version.Nästa version. | Föregående version. | ||
skollagen [2020/11/15 14:19] – anita | skollagen [2022/01/15 12:18] (aktuell) – anita | ||
---|---|---|---|
Rad 4: | Rad 4: | ||
Den svenska skolan hedras av att alla, oavsett funktionsuppsättning, | Den svenska skolan hedras av att alla, oavsett funktionsuppsättning, | ||
Det är för oss självklart att anpassa undervisningen efter olika inlärningsförmågor. Kanske syns detta tydligast inom grundsärskolan där elever som uppnår grundskolans mål i något eller några ämnen också har rätt att få betyg utifrån grundskolans mål. Där är det självklart att elever inte hålls tillbaka i sin utveckling och man strävar hela tiden efter varje elevs högsta förmåga. Målet är maximal utveckling både akademiskt och socialt. Inkluderingen, | Det är för oss självklart att anpassa undervisningen efter olika inlärningsförmågor. Kanske syns detta tydligast inom grundsärskolan där elever som uppnår grundskolans mål i något eller några ämnen också har rätt att få betyg utifrån grundskolans mål. Där är det självklart att elever inte hålls tillbaka i sin utveckling och man strävar hela tiden efter varje elevs högsta förmåga. Målet är maximal utveckling både akademiskt och socialt. Inkluderingen, | ||
- | + | < | |
- | * Det borde vara lika självklart för en högfungerande elev i grundskolan att få betyg utifrån gymnasiets studieplan i ett eller flera ämnen som det är för en elev i grundsärskolan att få betyg utifrån grundskolans studieplan – förutsatt att man uppnått målen. | + | <figure style=" |
- | * Det borde vara lika självklart för en grundskoleelev att undervisas i ett eller flera ämnen på gymnasienivå om eleven har uppnått grundskolans mål för år 9 i aktuellt ämne\\ | + | </ |
- | * Det borde vara självklart att särskilt högt begåvade elever har rätt att tenta av ämnen och snabbare få tillgång till högre studier.\\ | + | {{: |
+ | < | ||
+ | < | ||
+ | </ | ||
+ | Pojke på 3:06 år ritar en arg fisk framifrån | ||
+ | < | ||
+ | </ | ||
+ | </ | ||
+ | * Det borde vara lika självklart för en högfungerande elev i grundskolan att få betyg utifrån gymnasiets studieplan i ett eller flera ämnen som det är för en elev i grundsärskolan att få betyg utifrån grundskolans studieplan – förutsatt att man uppnått målen. | ||
+ | |||
+ | * Det borde vara lika självklart för en grundskoleelev att undervisas i ett eller flera ämnen på gymnasienivå om eleven har uppnått grundskolans mål för år 9 i aktuellt ämne | ||
+ | |||
+ | * Det borde vara självklart att särskilt högt begåvade elever har rätt att tenta av ämnen och snabbare få tillgång till högre studier.\\ | ||
+ | | ||
* Det borde vara självklart att ingen elev hålls tillbaka och bromsas i sin utveckling oavsett vilken nivå det gäller. | * Det borde vara självklart att ingen elev hålls tillbaka och bromsas i sin utveckling oavsett vilken nivå det gäller. | ||
| | ||
Rad 23: | Rad 36: | ||
[[Piska eller morot|Del 3. Piska eller Morot]] \\ | [[Piska eller morot|Del 3. Piska eller Morot]] \\ | ||
[[Sociala sammanhang| Del 4. Sociala Sammanhang]] \\ | [[Sociala sammanhang| Del 4. Sociala Sammanhang]] \\ | ||
- | [[Skollagen|Del 5. Skolan och Skollagen|]] \\ | + | Del 5. Skolan och Skollagen\\ |
[[Våga fråga - orka lyssna| Del 6.Våga fråga - orka Lyssna]] \\ | [[Våga fråga - orka lyssna| Del 6.Våga fråga - orka Lyssna]] \\ | ||
[[ulla-risling-leg.-psykolog|Del 7. Hög intelligens hos andra kan vara narcissistiskt sårande]] | [[ulla-risling-leg.-psykolog|Del 7. Hög intelligens hos andra kan vara narcissistiskt sårande]] | ||
skollagen.1605449985.txt.gz · Senast uppdaterad: 2020/11/15 14:19 av anita