Del 3 av 6
De allra flesta människor är tävlingsinriktade och hela samhället är uppbyggt efter detta. Man delar ut belöningar via tävlingar och tester och i skolan får man betyg. TV-kanalerna är fulla med olika tävlingar inom det mest extrema områdena och allt går ut på att vinna. Endast vinnaren är värd något.
Många särskilt högt begåvade individer blir tvärtom provocerade av detta och vägrar att delta i tävlingar och underpresterar på test. Betyg och bestraffning påverkar inte deras beteende på samma sätt. De älskar att lära sig för kunskapens skull – inte för att få betyg eller belöningar. De följer lagen för att det är etiskt och moraliskt – inte för risken för straff. De lär sig för livet – inte för betygen.
Det som gäller för ALLA elever oavsett inlärningsförmåga är att de behöver lärarens stöd, uppmuntran och stimulans för att utvecklas. Understimulans riskerar att utveckla passivitet som är det största hotet mot optimal utveckling socialt och akademiskt.
Thomas Nordahl, norsk professor i pedagogik menar att det finns fyra grundläggande frågor till barn/elever angående deras inlärning:
Frågorna 1 och 2 avgör graden av uppmärksamhet.
Frågorna 3 och 4 avgör graden av engagemang.
Han ger också exempel på hur man enkelt kan följa upp genom elevens värdering av sitt lärande med frågor kring fyra delar och idealsvaren från eleven:
1. Fackligt: Idealsvaret från eleven är ”Jag lär mig mycket i skolan.”
2. Socialt: Idealsvaret från eleven är ”Jag har det bra i skolan.”
3. Undervisningsmetoder: Idealsvaret från eleven är ”Lärarens metoder passar mig”.
4. Förväntningar: Idealsvaret från eleven är ”Det förväntas mycket av mig.”
Samtliga delar:
Del 1. Synen på begåvning
Del 2. Barn gör inte som vi säger - de gör som vi gör
Del 3. Piska eller Morot
Del 4. Sociala Sammanhang
Del 5. Skolan och Skollagen|
Del 6.Våga fråga - orka Lyssna
Del 7. Hög intelligens hos andra kan vara narcissistiskt sårande