Del 4 av 6
Skolan behöver anamma ett förhållningssätt som innebär att undervisningen anpassas utifrån elevens förmågor och inte efter etikettering.
Lika barn leka bäst sägs det och det kan inte nog poängteras då det gäller intellektuell förmåga. Om det skiljer för mycket i intellektuell förmåga, så har de inget eller väldigt lite utbyte av varandra. Särskilt begåvade barn behöver precis som vilket annat barn som helst, umgås med jämlikar. Tre kriterier behöver uppfyllas för att högpresterande och inte minst särbegåvade ska utvecklas så långt som möjligt
1. acceptans och förståelse av sina lärare
2. acceptans eller tolerans av sina klasskamrater
3. möjlighet att identifiera sig med och känna delaktighet med framförallt andra högpresterande och särbegåvade jämnåriga.
Samtliga delar:
Del 1. Synen på begåvning
Del 2. Barn gör inte som vi säger - de gör som vi gör
Del 3. Piska eller Morot
Del 4. Sociala Sammanhang
Del 5. Skolan och Skollagen|
Del 6.Våga fråga - orka Lyssna
Del 7. Hög intelligens hos andra kan vara narcissistiskt sårande