Innehållsförteckning
Almedalen - Sammanfattningar av de olika talen
(S) Magdalena Andersson
Ibland kan det låta abstrakt när vi talar om välfärden. Men svensk välfärd är tvärtom mycket konkret.
Den går till och med att höra. …
Småprat i kapprummet när ett barn får en extra kram av förskolepersonalen efter en jobbig morgon.
Så låter svensk välfärd. Den vi vill känna tillit till, och därmed blir extra besviken när den brister.
Det händer ofta att människor kommer fram till mig efter tal eller i mataffären och säger:
”Magdalena, du kan väl hälsa till mamma från mig.”
Det är gamla elever till min mamma Birgitta. Nu vuxna, nu ofta med egna barn, men fortfarande med
en tacksamhet till sin gamla lärare. De säger: tacka din mamma för att hon trodde på mig. Tacka
Birgitta för att hon förstod att jag hade det tufft hemma. Tacka henne för att hon uppmuntrade mig
att läsa vidare.
Jag hälsar. Och hon minns dem alla. När hon arbetade som lärare var svensk skola en stolthet. Den
var inte perfekt, men det fanns höga ambitioner för vad eleverna skulle lära sig.
Jag minns vissa saker som självklara från min skolgång: Tyst i klassen. Glosförhöret gäller alla. I
klassen hjälps vi åt. Vi nötte algebra i skolböcker, övade att stava till ord som intervju, och lärde oss
vad kommunfullmäktige är.
Men också att se det speciella i en målning av Carl Larsson, känna igen en koltrast när den drillar, och höra hexameterns sköna rytm. Vi fick mer än utbildning. Vi blev bildade.
Mycket i dagens svenska skola är fantastiskt. Men det finns svårigheter: stöket, att elever får huvudvärk och att lärare slutar på grund av arbetsmiljön och för få kollegor.
Det är svårigheter som går att lösa. Men inte så länge grundproblemet består: Sönderprivatiseringen. Vinstjakten. Slöseriet. Därför är min tredje prioritering att återta den demokratiska kontrollen över välfärden. Det är dags att återta makten från riskkapitalisterna.
Svenska folket ska styra över svensk välfärd.
Sverige har som enda land i världen släppt in vinstintresset i den skattefinansierade skolan. Inte för att vårt system är okänt för andra. Tvärtom. Delegationer från andra länder har rest hit, tittat på vårt skolsystem – sedan satt sig på flyget hem, skakat på huvudet och sagt: så ska vi absolut inte ha det. Och de har rätt. Sönderprivatiseringen är katastrofal.
Pengar som borde gå till att anställa fler lärare, till skolbibliotek eller läroböcker – de slussas bort från svenska folket. Dina skattepengar förvandlas till bolagsvinster och aktieutdelningar hos utländska riskkapitalister. Det är ett slöseri som drabbar svenska elever.
Sverige har friskolor med fina loggor som för tankarna till exklusiva brittiska privatskolor, men som drar ner på utbildad personal och saknar skolgårdar. Vi har naturbruksgymnasium – utan djur. Vi har lärare som pressas att sätta glädjebetyg. Vi har skolor som drivs med ett enda syfte, ett enda: att göra så stor vinst som möjligt.
Så kan vi inte ha det i Sverige. Vinstjakten i svensk skola måste upphöra.
Därför tar regeringen nästa steg för att förbjuda vinstjakten. Nu tar vi fram konkreta förslag på hur ett förbud mot vinstuttag i skolan kan införas. Som inte ska kunna kringgås och som säkrar skolgången för alla elever.
Jag är beredd på motstånd. De utländska bolag som blir förmögna på att äga svenska skolor kommer att slåss för att behålla dagens system. Just nu, här i Almedalen, bjuder de politiker på luncher och middagar. De anställer lobbyister och PR-experter, trycker upp foldrar och gör reklamkampanjer. Absurt nog finansierade av våra skattepengar.
Men vi socialdemokrater är beredda att kämpa. För nu får festen vara över. Vinstlobbyns tid är slut. Dina skattepengar ska gå till skolan - inte till bolagens vinster. ”
Från den efterföljande pressträffen:
När jag valdes till statsminister gav jag min regering tre prioriteringar; [segregationen], [jobb] … och att ta tillbaka den demokratiska kontroller över svensk välfärd.
Sedan generationer tillbaka så råder en bred uppslutning i Sverige om målen för vår skola; att alla
barn - oavsett föräldrar eller uppväxtområde - ska få en utbildning som ger dem bästa möjliga
förutsättningar inför vuxenlivet. Utbildning som gör att man kan få sitt första jobb och kunskap för
att kunna stå på egna ben. Hög jämlikhet i kunskap är också grundläggande för vår ekonomi och för
jobben, inte minst när det gäller den gröna omställningen.
[…]
Skolan har ju också en grundläggande demokratisk uppgift; att vartenda barn i vårt land ska förstå de
normer och värderingar om plikt och rätt som krävs för att kunna vara både en delaktig och
ansvarstagande medborgare. Och jag är stolt över alla Sveriges bra skolor och alla fantastiska lärare
runtom i landet som tar ett stort ansvar för våra barns lärande – men de behöver få bättre
förutsättningar för att kunna lyckas.
Sverige har ju som enda land i världen – och låt mig understryka enda land i världen – släppt in vinstintresset i den skattefinansierade skolan. Och konsekvenserna har ju varit förödande. Elever och föräldrar har reducerats till kunder. Skolor, lärare och rektorer, ja, de ställs mot varandra i en hetsig konkurrens snarare än att samarbeta för barnens bästa.
Och resultatet av sönderprivatiseringen är ju tydliga; pengar som läcker ur skolan, ökad segregation, större klyftor mellan människor – utan att vi har gjort någon kunskapsvinst.
Mindre fokus på kunskap och ökad segregation det gör ju också att stöket växer. Idag är det alldeles för många skolor som plågas av stök där elever får ont i huvudet och lärare går in i väggen. Lärare som har svårt att hinna hantera elever som stör och än mindre skapa nödvändig studiero i klassrummen.
Och sanningen är ju att med den markandsskola vi har i Sverige så är det fritt fram för skolkoncerner att inte agera för barnens bästa, utan istället göra så stor vinst som möjligt. Och vi ser hur man anlitar högt arvoderade konsulter för marknadsföring och politiska påverkanskampanjer istället för att ge barnen den kunskap de behöver. Istället för att se att kunskap har ett egenvärde så sätter man glädjebetyg för att locka till sig fler elever och deras elevpeng. Och därför har vi ju elever som har tagit studenten med bra betyg men som sedan inser att skolan har svikit dem. I bästa fall stukas självförtroendet, i värsta fall har de inte de kunskaper som krävs för att klara jobbet de fått eller universitetsutbildningen de kommit in på. Så kan vi inte ha det. Vårt Sverige kan bättre än så.
Sedan regeringen tillträdde har vi genomfört viktiga reformer och satsningar på svensk skola. Vi har satsat stort på att anställa fler lärare och lagt fram skarpa förslag på mer ordning och reda i klassrummet. Det har givit effekt. Sedan 2014 arbetar 38 000 fler i skolan och vi har vänt trenden med sjunkande skolresultat. Men det är helt uppenbart att mer krävs och att vi inte kan fortsätta att lappa och laga i ett system som är riggat för segregation, glädjebetyg och stök.
Vi behöver gå till roten med de problem som skolan har. Därför ska jag idag presentera tre förslag. För det första; skattepengar, ja de ska gå till våra barns utbildning, till lärare och till skolböcker – inte till vinster. Det räcker nu!
Vi Socialdemokrater, vi vill förbjuda vinstuttag i skolan. Och regeringen har därför, på regeringssammanträdet i torsdags, beslutat att vi ska gå vidare. En utredning ges i uppdrag att ta fram konkreta förslag på hur ett förbud mot vinstuttag för fristående skolor kan införas. Och två saker är särskilt viktiga för den här utredningen; dels ska utredningen säkerställa att förslaget är väl utformat så att det här förbudet inte kan kringgås – vi vill alltså inte bara förbjuda vinstuttaget utan också se till att alla eventuella kryphål täpps igen. Det andra är att alla skolor ska kunna fortsätta sin verksamhet. Därför ska utredaren föreslå lösningar så att befintliga skolor ska ha möjlighet att ställa om. Skolor ska inte behöva stänga. Det är ju själva vinstutdelningen som vi riktar in oss på. Elevernas skolgång ska säkras. Men, framöver menar vi att skolorna i Sverige ska ha fokus på kunskap – inte på vinstjakt.
För det andra; skolor ska förmedla kunskap, inte religiös indoktrinering. Min regering har ju skärpt regelverket för att stoppa oseriösa och olämpliga aktörer från att driva skolor, men mer behöver göras. Vi har ju sett exempel på hur våldsbejakande islamister, som SÄPO varnat för, driver skolor för våra skattepengar. Skolinspektionen har ju också påtalat fall där pojkar och flickor inte får samma utbildning. Alltså, såhär kan vi ju inte ha det… Så inom kort kommer regeringen därför gå fram med ett skarpt förslag om att stoppa nya religiösa friskolor.
För det tredje; vi ska ha ett rättvist, transparent och jämlikt skolval i Sverige. Ett nationellt skolval kan öka transparensen och rättssäkerheten och dessutom minska skolsegregation. För idag finns ju ofta parallella system med olika anmälningsprocesser - och det leder ju till oreda för föräldrar och elever. Det blir orättvist eftersom de som har mer tid och bättre kontakter lättare förstår hur man ska gå tillväga när man väljer skola. Så, i torsdags beslutade regeringen därför att ge Skolverket i uppdrag att lämna förslag på hur ett nationellt skolvalssystem kan se ut.
Så, vi behöver gå till botten med problemen i våra skolor. … Och det ska vi vara medvetna om; att det finns mäktiga ekonomiska intressen bakom den svenska marknadsskolan. Jag är helt övertygad om att så snart den här pressträffen är över så kommer det komma falska påståenden om att Socialdemokraterna vill stänga friskolor och avskaffa skolvalet. De kommer pumpa in ännu mer av dina skattepengar i lobbykampanjer. Men låt mig vara glasklar; vi ska fortsätta ha både friskolor och skolval i Sverige. Vi Socialdemokrater står upp för valfriheten, men vi kommer inte låta oss skrämmas av vinstlobbyn utan gör det som krävs för att rädda den svenska skolan. Det handlar om barnen och vår framtid, och om en syn på kunskap och fostran som någonting som håller oss samman, som skapar gemenskap och jämlikhet – det kommer vi gå till val på.
(M) Ulf Kristersson:
Partierna på min sida - i mitt regeringsunderlag – är olika, och vi är inte överens om allt. Jag är helt
öppen med det. Men vi vet vad som måste prioriteras, och vad som får vänta.
[…]
Inget annat parti har uthålligare och envisare än Liberalerna slagits för kunskapsskolan
[…]
För en månad sedan tog våra tvillingdöttrar studenten. … Samma dag hade jag besökt en förskola,
där en man hade blivit skjuten strax utanför. Han förblödde, innan ambulansen hann fram. … Men
det lär ha gått fort att få in barnen när kulorna började vina. För alla visste vad de skulle göra.
Numera har rätt många svenska förskolor regelbundna inrymningsövningar, för att snabbt hantera
farliga händelser.
Små barn övar alltså på att ta skydd från skjutningar, när det borde vara precis tvärtom: Att de som
skjuter bland barn sitter inne, så att barnen kan vara ute. Så ser kontrasterna ut i Sverige 2022. Glada
utspring - och sammanbitna inrymningar. Stängda skolor – och öppna gängkrig.
[…]
Jag trodde att försvar och polis, sjukvård och skola var det allra första man lade skattepengarna på.
Valuta för skattepengarna. … Min regering kommer kräva mer av alla politiker. Ge mindre utrymme
för fusk, missbruk och slöseri. Det kommer bli svårare att dela ut skattebetalarnas pengar, och
viktigare att se till att de verkligen går dit de ska.
För det finns ett Sverige där ordet utanförskapsområde är förpassat till historien, för att inget
område längre är utanför. Ett Sverige utan gängvåld och klanvälden, där lagen och jämställdheten
gäller alla.
[…]
Det är ett Sverige där skolan är en trygg plats för kunskap och klassresor. Där alla barn får lära sig bra
svenska tidigt. Där elever och föräldrar själva får välja, och inte ett enda barn kvoteras in - eller lottas ut.
Från den efterföljande pressträffen:
- intet om skolan -
(SD) Jimmie Åkesson:
- Intet om skolan –
(L) Johan Persson:
”
Arbete för ett friare och tryggare Sverige börjar i skolan. Den framtid som väntar Sverige i morgon
den finns i våra klassrum i dag. Alla ungar som läser och räknar idag – det är dom som bestämmer
vilket land Sverige kommer bli i framtiden. Därför finns det ingen bättre rättspolitik, det finns ingen
bättre socialpolitik, inge bättre arbetsmarknadspolitik än en återupprättad kunskapsskola.
[…]
Liberalerna arbetar för att ge elever som behöver hjälp extra stöd för att klara målen. Det är därför
som vi idag har föreslagit att det ska investeras två och halv miljard under fyra år – och jag säger
’investeras’ i nya speciallärare. Vi vill att det blir 1000 fler speciallärare i Sveriges skolor under
kommande mandatperiod. De behövs varenda en.
[…]
Skolorna idag är alldeles för otrygga, alldeles för dåligt rustade och resultaten de brister.
[…]
Jag menar att det behövs ett starkare ledarskap för skolan. … Vi vill se fler behöriga lärare i de utsatta
skolorna. Vi vill se att fler elever får tidigt stöd och vi vill så klart att alla klassrum i hela Sverige ska fungera så att alla elever klarar vår kunskapsskola.”
[…]
Skola måste finnas till för alla dessa elever, samhället måste finnas där för alla elever. Med rätt stöd
och rätt verktyg; krafttag mot hederskultur, sociala team ute i skolorna och fler särskilda
undervisningsgrupper. En ny socialtjänstlag behöver komma på plats för att samhället ska kunna
gripa in i tid. Då kan vi hindra små olyckor från att utvecklas till personliga katastrofer.
Vi har sett problemen komma och vi måste möta problemens orsaker snarare än deras symptom.
Sverige ska möta skolmisslyckandena öppet, besegra dem – inte maskera dem – och vi ska se till att
inget barn behöver möta betyget ’underkänt’. För oss Liberaler är det självklart att det behövs ett
ökat fokus på kunskap och ordning.
[…]
Deras framtid borde vara varje politikers högsta prioritet. Vi ska se till att det blir så.
Det borde vara helt självklart med elever som kommer i tid och inte stör undervisningen. Det är självklart när det sägs men det är långt ifrån självklart i alla klassrum i Sverige idag.
Vi vill lyfta den som kommer efter, skapa fler särskilda undervisningsgrupper och vi måste också samtidigt höja fram den som ligger före genom att införa fler spetsklasser.
På skolspråk talar vi Liberaler ofta om en likvärdig skola, likvärdig över hela landet, likvärdig för alla
elever. Skolan måste åter därför bli statlig. Inte vara ett uppdrag för 290 olika kommuner. Utan ett
uppdrag med rätt skollagar, fler kompetenta lärare och rimliga resurser - inte flum, och dessutom
brist på kuratorer.
Man skulle kunna uttrycka det såhär; I skola ska alla elever vara lika mycket värda – även om de inte är likadana. Därför måste skolan leverera till var och en; den med myror i brallan eller den som är särbegåvad – eller har både myror i brallan och är särbegåvad, för den delen. Och skolan måste leverera överallt, i inland, i Norrland och här på Gotland.
Det är därför vi säger nej till socialdemokraternas trixande med skolpengen. Vi vill inte att det ska vara reapris på elever i friskolor och därför säger vi ja till att staten åter ska vara huvudman för den svenska skolan.
Därför har vi Liberaler också lagt om friskolepolitiken med förslag om en ny friskolelag. Friskolor är bra men regelverket behöver stramas upp. Skolvalet för alla föräldrar och elever oavsett inkomst är ju jättebra. Men vi ska varken ha kortsiktiga ’klippare’ eller religiöst drivna skolor i det här landet. De stora pengarna får företagare tjäna någon annanstans.
—
Liberalernas partiledare Johan Persson, pressträff från Almedalen tillsammans med Isabel Smedberg-Palmqvist (L) - skolborgarråd i Stockholms stad (2022, 5 juli):
”
Fler speciallärare i skolan – många elever lämnar skolan utan fullständiga betyg. Kräver åtgärder.
”En missriktad välvilja om att man tror att alla barn är lika – när man menar att barn är lika mycket värda - men de är faktiskt inte lika”
”4 av 5 lärare uppger att de har flera elever i sin klass som inte får det stöd som de önskar och har behov av”
Ang ”barn med mycket svåra funktionshinder”; ”ett tag drevs ju linjen även där att alla barn skulle in i ETT klassrum - det skulle vara ’inkludering’ - men det visade sig ju att man blev väldigt ensam och inte fick den hjälp man behövde.”
”Andra elever lär sig mindre när elever med utåtagerande diagnoser inte får det stöd de behöver i mindre grupper utan att bli kvar i klassrummet” (Fuchs, L. S. et al. 2015)
”Det innebär lärare som känner att man inte räcker till. Det finns ju en orsak till att det finns 30 till 40 tusen lärare som har lämnat den svenska skolan.”
Exempel: Järvaskolan har ökat antalet elever som går ut med gymnasiebehörighet från 63% till 77%.
”Det handlar inte om att vi lagt in nya pengar utan vi har använd de pengar som vi haft sedan tidigare – det har funnits resurser men de har inte använts på rätt sätt”
”Man kan säga förenklat att det handlar om att höja kvalitén på undervisningen – det är nyckeln till framgång. Vi har då etablerat särskilda undervisningsgrupper. Det är en del av den här analysen där man ser att vi behöver hitta former för att stötta de här eleverna med särskilda behov.
”Under en lång tid har det funnits en bild av att det behövs många vuxna i skolan – men det vi behöver ha är utbildad personal med rätt kompetens. Därför är den här satsningen på speciallärare viktig.”
”Nu har vi beslutat att utöka den här satsningen till hela Stockholm […] och nu föreslår Liberalerna att utöka detta till hela landet”
Persson: ”Ett av våra förslag är därför att anställa 1000 nya speciallärare i Sverige […] – en ökning med 20% ungefär”
”
(V) Nooshi Dadgostar:
Nu inleder vi förändringen; marknadsexperimentens och nedskärningarnas tid är förbi.
[…]
Världens bästa och mest jämlika skola byggdes i Sverige. En skola som inte gjorde skillnad på barn och barn. Den som hade det bäst förspänt skulle inte vara den enda som lyckades i slutändan.
Jag vet idag att mina föräldrar nästan inte hade några pengar under min uppväxt, men det betydde trots allt lite på det stora hela. Skolan gick jag tillsammans med barn vars föräldrar var alltifrån vårdbiträden till chefer. Vi lekte, viskade, var hemma hos varandra, hälsade på. Vi satt i samma bänkrad. Vi kände gemenskap. Direktörens son och sjuksköterskans dotter – skolan förde oss samman över gränserna, skapade starka band, utbyte och förståelse för varandras olikheter.
Världens bästa skola - den var statlig, stark, jämlik. Vår skola hade toppresultat. Med förväntningarna i luften, med tydliga krav, med kärlek och omtanke. Vi byggde ut högskolorna i hela landet därför att kunskapen blir inte mindre för att den delas med fler. En nation med en stark skola kunde överleva världens utmaningar.++
Utbildning för alla gjorde Sverige till landet i framkant. Landet som byggde upp stora företag med dom märken som hela världen känner till. Det är våra färdigheter som har byggt världens säkraste bilar, världens finaste stål och världens bästa cancervård. Vi må vara ett litet land i norra Europa men underskatta aldrig det svenska undret. Det var folket som byggde Sverige Starkt.
Idag har vi ett misslyckat utbildningssystem som skapar oro och oreda. Markandsskolan har slagit sönder vår skolgemenskap. Moderaterna släppte in utländska riskkapitalbolag som ser på våra barn som simpla värden på börsen. De stora koncernerna har steg för steg tagit över, och nu står vi här. Vi har skolor med för få lärare – eftersom det är det lättaste sättet att göra vinst på. Vi har en skenande betygsinflation som urholkar trovärdigheten för hela skolsystemet.
Vi har elever i de kommunala skolorna som drabbas av nedskärningar - och de gör det eftersom resurserna äts upp av nyöppnade aktiebolagsskolor, som riktar in sig på de mest, så kallade, lönsamma eleverna. Det har gått så långt att uppgifter om en skolas resultat eller lärartäthet nu klassas som affärshemligheter eftersom skolan inte omfattas av offentlighetsprincipen.
Rektorer ska inte var VD:ar och bolagschefer. De ska vara pedagogiska ledare. Lärare ska inte vara försäljare och reklampelare. De ska vara statliga tjänstemän med ett av vårt lands viktigaste uppdrag. Alla skolor ska vara bra skolor. Därför att det finns inte ’bra barn’ och ’dåliga barn’ – det finns bara ’barn’.
Så sent som igår hörde vi statsministern, åter igen, lova vinstförbud i skolan. … Det får vara slutpratat nu … vi är fast beslutna att också agera. Därför har Vänsterpartiet idag lagt fram en konkret plan för en skola fri från vinstintressen. … Det här ska inte begravas i nya utredningar … marknadsskolan ska avskaffas. Vi ska ta tillbaka kontrollen över den svenska skolan.
(KD) Ebba Busch
Vi förstår vikten av trygga familjer och föräldrar för att bygga ett gott samhälle. … Vi vill införa en flexibel föräldraförsäkring … Vi vill sänka skatten för barnfamiljer.
[…]
Vi vill införa ett tak för hur stora barngrupper det ska få finnas på förskolan - och att skolplatser ska erbjudas utifrån närhetsprincipen. Dom (syftar på andra partier) vill se elever bussas till skolor i andra stadsdelar.
…
(C) Annie Lööv
Det finns flera avgörande områden där det behövs stora beslut och reformer som håller över tid. Där vi inte kan fortsätta med nya giv i varje vårbudget, eller osäkra beslut med något mandats övervikt.
Det handlar om … att stoppa det dödliga våldet och ge unga framtidshopp istället för att fastna i kriminella träskmarker. Om att garantera en likvärdig skola i hela Sverige med kunskap, trygghet, studiero och rättvisa som viktiga byggstenar.
Centerpartiet är en outtröttlig kraft för breda överenskommelser, som ger Sverige en stabil kurs framåt.
[…]
Det som slutar i slag och dödligt våld börjar i något annat. I normer och värderingar, i skolor och kommentarsfält. I kontroll, förtryck och hot. Vi måste ha tydligare gränser och markeringar, för att fånga upp och stoppa det som leder till våld.
(MP) Per Bolund:
Det vi idag, alldeles för ofta tar för givet; … att alla barn får gå i skolan, att universiteten är gratis, det är verkligen inte självklart på många håll i världen.
Vi i Miljöpartiet går till val på att ytterligare förstärka välfärden … Att få en skola utan vinstjakt där pengarna går till våra elever och inte till utdelning till aktieägare.
[…]
Den gröna rörelsen står för den här tidens lösningar. Vi vet att vill vi ha en välfärd som fungerar även i framtiden måste vi svara upp mot vår tids största kris, miljö- och klimathotet. Vi vet att det finns ingen välfärd på en död planet.