Användarverktyg

Webbverktyg


olika-definitioner-av-saerskild-begavning

OLIKA DEFINITIONER AV SÄRSKILD BEGÅVNING

”Den är särskilt begåvad som förvånar dig vid upprepade tillfällen med sin osedvanliga förmåga på ett eller flera områden, både i skolan och i vardagslivet.”
Roland S. Persson

”Det begåvade barnet definieras som någon som är utvecklingsmässigt avancerad i ett eller flera områden, och därmed i behov av ett differentierat program för att kunna utvecklas i sin egen avancerade takt.”
Linda Kreger Silverman

”Begåvade individer är de som uppvisar enastående nivåer av begåvning (definierad som en exceptionell förmåga och inlärning) eller kompetens (dokumenterad prestation i de högre 10% eller mer) i en eller flera domäner. Domänerna inkluderar alla strukturerade områden med egna symbolsystem (te.ex. matematik, musik, språk) och/eller uppsättning sensomotoriska färdigheter (t.ex. målning, dans, sport).
The National Association for Gifted Children (NAGC)

”Begåvning är en högre förmåga, en större känslighet, och en större förmåga att förstå och omvandla upplevelser till intellektuella och känslomässiga erfarenheter”
Annemarie Roeper

”En exceptionell förmåga för inlärning och en överlägsen kapacitet att tillgodogöra sig, manipulera och använda sig av abstrakta koncept och praktisk information.”
Joanne Whitmore 1980

”Begåvning är en asynkron utveckling där avancerade kognitiva förmågor och förhöjd intesitet tillsammans skapar en erfarenhet och medvetenhet som gör de begåvade extra sårbara och som kräver anpassnigar i föräldraskap, i undervisning och i terapeutisk behandling för att möjliggöra en optimal utveckling.”
Columbus group 1991


Ovanstående tabeller har okänt ursprung

olika-definitioner-av-saerskild-begavning.txt · Senast uppdaterad: 2025/02/09 16:25 av anita