Innan man remitterar ett särskilt begåvat barn för ADHD-utredning
av Sharon Lind, M.S. Ed.(1996) Översättning av Anita Kullander
https://www.sengifted.org/post/before-referring-a-gifted-child-for-add-adhd-evaluation
Det råder inget tvivel om att särskilt begåvade barn vars ”olämpliga beteende” kan vara ett resultat av att vara högt begåvad och/eller intensiv.
Denna intensitet kopplat till klassrumsmiljön och studieplanen som inte möter den särskilt begåvades, divergenta, kreativa, eller randomiserade inlärning, kan leda till att man missbedömer många barn med ADHD.
För att undvika felbedömning av särskilt begåvade barn kan föräldrar och utbildare genomföra följande checklista som hjälp att avgöra om man ska remittera till medicinsk eller psykologisk utredning.
Checklistan finns på följande länk (översättning till svenska finns i e-boken Utanför Ramarna)
https://www.sengifted.org/post/before-referring-a-gifted-child-for-add-adhd-evaluation