Användarverktyg

Webbverktyg


asynkron-utveckling

Asynkron utveckling

Foto: Göran G Johansson

Den asynkrona (ojämna) utvecklingen hos särskilt begåvade barn är kanske det första tecknen som föräldrar och andra uppmärksammar. Detta kan naturligtvis både roa och oroa.

Som förälder är man uppmärksam på barnets utveckling och i jämförelse med andra barn får man en mall. Man är kanske mest uppmärksam på om barnet är sen i någon förmåga och mindre uppmärksam på tidig utveckling. Ju större skillnad desto större oro. Inte ovanligt att det inte är egna utan andra föräldrar som ser barnets tidiga utveckling.

BVC-sköterskan brukar vara den första professionella man frågar och många föräldrar berättar om händelser som förvånat både dem och sköterskan. Det vanliga svaret från BVC är att små barns utveckling ser olika ut och att det brukar jämna ut sig med tiden. Även BVC är mer fokuserad på avvikelser dvs förseningar i utvecklingen.

För särskilt begåvade brukar den motoriska/kroppsliga utvecklingen följa ”normalkurvan”. Det som är avvikande, asynkront brukar vara den verbala utveckling, det logiska tänkandet och behovet av att veta mer - hela tiden.

Inte nog med det - om barnet ligger c:a 1 år före vid 4 års ålder så ligger det 2 år före vid 8 års ålder och 3 år före vid 12. Alltså avståndet ökar med tiden. Detta påverkar naturligtvis hela deras tillvaro ur olika perspektiv: Förväntningar från omgivningen, familj, social-utveckling-kamratrelationer, vuxnas reaktioner, skolan, hur man ser på sig själv, mm.


Sköterskan: Är det roligt på dagis?
Flickan 3 år: Det heter inte dagis, det heter förskola!

asynkron-utveckling.txt · Senast uppdaterad: 2022/01/09 11:54 av anita