Innehållsförteckning
MOBBNING
Mobbning kopplas oftast till elever och skolan. Men det primitiva beteendet förekommer bland alla åldrar och i alla sammanhang där grupper av människor möts. Särskilt drabbade är barn, elever, vuxna som är särskilt begåvade. Mobbningen kan vara aktiv verbalt och/eller fysiskt men även passiv med tystnad och utfrysning. Individer som fungerar annorlunda (jämfört med vad som uppfattas som normalt) blir i stort sett alltid betraktade som avvikande och konstiga. Man förstår dem inte och undviker därför dessa personer och ger signaler till omgivningen att göra det också.
Jag (Anita Kullander) har forskat på mobbning och bla varit ledande i arbetet att ta fram en anti-mobbnings-modell i en skola. Nytorpsskolan skapar egen modell mot mobbning. Nytorps T-modell
Artiklar i olika media
Mobbning borjar pa dagis- DN 1991
Mobbning börjar vid 2 års ålder SvD 2008
Mobbning - ett systemfel i skolan Psykologtidningen 2008
Individperspektivet nödvändigt för att förstå mobbning Psykologtidningen 2008
Vuxna blundar för mobbning DN Debatt 2008
Att vara avvikande är faktiskt helt normalt DN 2006
Debattartikel - Morgan Allings program mot mobbning
Skolverkets rapport från 2009 - Diskriminerad, trakasserad, kränkt?
Forsknings-rapporter av Anita Kullander
Vad är det för fel på mig? 1985 Gruppsamtal med en femteklass där en hackkyckling försöker bli accepterad av sina klasskamrater
Lika barn leka bäst 1990 Faktorer som påverkar kamratval i 2-3 års-åldern